ARTIK BİTSİN MARMARAY’IN TAMAMI
İstanbul Marmaray projesi: Halkalı- Gebze arası 76,6 km demiryolu 21.01.2007 tarihinde ihale edilip işe başlanmıştır. O tarihten bugüne kadar Ayrılık çeşme- Kazlı çeşme 13,6 km Marmaray hattı ile 20 km Pendik- Gebze arası demiryolu hattı yapılmış ve hizmete açılmıştır. Yapılmayan demiryolu ise, Pendik- Ayrılık çeşme- arası 24 km ile Kazlı çeşme- Halkalı arası 19 km demiryolu hattıdır. Yapılmayan toplam demiryolu uzunluğu 43 kilometredir.
Sözleşme gereği Marmaray 76,6 km demiryolunun tamamı 2015 yılının 6. ayında teslim edilmesi gerekirdi. İhale tarihi 21.01.2007 tarihinden bugüne kadar 8 yıl, 5 ay, 8 gün geçmiştir. Toplam geçen gün sayısı 3078 gündür. Yapılacak toplam demiryolu uzunluğu ise 76.600 metredir. Biz 76.600 km demiryolu uzunluğunu geçen 3078 gün sayısına bölersek’ 76.600: 3078 = 24.88 metre’ çıkar. Demek ki biz her gün 25 metre demiryolu yapsaydık, bu demiryolu çoktan bitmiş olurdu. İstanbul, Tekirdağ, İzmit ve Sakarya, bu 4 ilin nüfusu yaklaşık ülke nüfusunun % 25 ‘i teşkil etmektedir. Bu bölgelerde çalışan yük, yolcu, ekspres ve banliyö trenleri ile Ana doludan gelen trenlerde servisten kaldırılmış ve iptal edilmiştir. Bölge Trenlerinin servisten kaldırılması nedeniyle, ulaşımda bölge halkı uzun seneler büyük sıkıntıları ve çileleri, halen devam etmektedir. Yakın zamanda servise konulan hızlı tren ise yarıda pendik te bırakılmıştır. Hızlı tren esas yerine henüz gidememiştir.
Basından ve bazı yerlerden Marmaray’ı yapan firma işi bıraktıkları ifade edildiği gibi sonradan tekrar işi yapacaklarına dair duyumlar söylenmektedir. Ayrıca yapılmayan 43 km demiryolu içinde yeni ihale yapılacağı söyleniyor. İstanbul ve bölge trafik bakımından, ülkemizin en yoğun olan yerleri olduğu için ihale şartları çok iyi hazırlanması gerekir. Yeni ihale yapılacaksa bölge bir bütün değil parça, parça ayrı firmalara kısa mesafelerde vermek suretiyle, güç artırılmalı ve işin kısa zamanda bitmesi sağlanmalıdır. İstanbul ve bölgenin, trafik bakımından yoğun olan yerlerde işin bitme süresi çok önemlidir. İşi alan firma gerektiğinde mesaiye bırakılmalı veya 2,3 vardiya çeklinde çalışmalar şartnameye konulmalıdır. Marmaray da bitmeyen 43 km demiryolunu eski şartlarda aynı hızda aynı tempoda çalışmaya devam ederse, demiryolunun bitmesini 8 yıl dehamı beklenilecek? 76.6 km Marmaray demiryolu projesinden geçmiş hükümetler çok tenkit edildi. Yapılmayan 43 km Marmaray demiryolunun rayları sökülmüş güzergah pislik içinde İstanbul’un göbeğinde, halkın o yerleri, o şekilde görmeleri, bir çok söylemlere meydan vermektedir. Bir vatandaş olarak, hizmetin kısa zamanda bitmesi ve bölge halkının trafikten rahata ve huzura kavuşması için acil şekilde demiryollarının ve marmaray’ın tamamının bitmesi gerekmek
tedir. Şahsi kanaatimi dile getirdim.
Gereği yetkililere arz olunur. 28.06.2015
Tel: 0 533 138 37 41
Burhan DURDU
Emekli Kontrolör