Gönderen Konu: Balast ve Demiryolu Zemininin Yeraltı Radarıyla (GPR) Kontrolü  (Okunma sayısı 4990 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1745

Merhaba Değerli Arkadaşlarım.
Yol deformasyonlarında zemininde etkili olduğu bir gerçektir. Bu konuyla ilgili olarak hazırladığım bir yazımı sizlerle paylaşmak istiyorum.

Yeraltı radarları veya jeofizikte bilinen ismi ile GPR (Ground Penetrating Radar), yeraltının en fazla 40m.derinliğe kadar olan sığ tabakalarını gözlemlemeye yarayan bir ölçüm cihazıdır. Genel kullanım alanlarına aşağıdaki gibi örnekler verilebilir.
- Yer araştırmaları: Yol, havaalanı, baraj, su kanalı, santral, yerleşim alanı yer araştırmaları,
 
- Tünel Araştırmaları: Demiryolu, karayolu, su tünelleri, tüp geçitler, maden galerisi araştırmaları,

- Yapı Araştırmaları: Tavan, taban ve duvarların incelenmesi, restorasyon amaçlı araştırmalar, 

- Arkeojeofizik Araştırmaları: Antik şehir, tapınak, mezar, duvar, temel, dehliz ve benzeri tarihi kalıntıların bulunması,

- Endüstriyel atık, sızıntı ve çevre kirlenmesinin araştırılması: Eski veya kaydı bulunmayan endüstriyel atık alanlarının bulunması, fabrika, akaryakıt istasyonu, su yolu vb. kaçak ve sızıntılarının belirlenmesi, çöp boşaltım alanlarının yer araştırmaları,

- Eski veya kaydı bulunmayan şehir altyapılarının araştırılması: Eski kanalizasyon, su yolu, kanal, boru, sığınak, elektrik ve telefon hatlarının bulunması,

- Adli ve Adli Tıp: Cezaevi firar tünellerinin tespiti, ceset ve toplu mezarların yerlerinin bulunması,

- Yeryüzü ve galerilerde maden Araştırmaları: Yüzeye yakın (40 metreye kadar) madenlerin aranması ve rezerv geliştirme, galeri sürülerek yapılan maden (kömür) araştırmaları, göçük ve maden kazalarında ilk yardım amaçlı çalışmalar.

Demiryollarında, gün geçtikçe hızların ve taşınan yük/yolcu miktarının artmasıyla, yol bozulmalarına hassas olan demiryolu ağının, gerek yapım öncesi, gerekse yapıldıktan sonraki kontrollerinde, demiryolu için uyarlanmış bu ölçüm cihazlarının kullanılmasıyla, oluşan veya oluşmakta olan sorunlar, hızlı bir şekilde tespit edilebilmektedir. Bu ölçüm cihazlarının demiryoluna uyarlanması sonucunda tek seferde, çift kademeli ölçüm yapılmaktadır.

İlk bölümde deforme olan balast malzemesinin ölçümü yapılır. Alt kısımdaki balast malzemesinin deformasyonu, yüzeysel ölçümlerle tespit edilemez. Bu ölçüm cihazı sayesinde alt kısımdaki balastın durumu tespit edilebilmektedir.

İkinci ölçüm ise, demiryolunun üzerinde bulunduğu zeminin durumunun ölçümüdür. Bu ölçüm sonucunda, yol deformasyonunun nedenleri hakkında çok önemli veriler elde edilmektedir. Demiryolunun geçtiği zemin, yer yer yumuşak tabakardan oluşabilmektedir.  Jeolojik oluşumlar sonucunda, göreceli olarak sert bir zeminde ilerlenirken, daha yumuşak bir bölgeye girilip  tekrardan sert bölgeye geçilebilmektedir. Böyle bir zemine yeterince gerekli ölçüm ve tedbirler alınmadan demiryolu inşa edildiğinde, işletmeye açıldıktan bir süre sonra, yumuşak bölgelerden geçen trenlerde sarsıntılar yaşandığı görülür. Nedeni ise, yumuşak olan bölgenin, tren üzerinden geçtikçe zamanla çökmesidir. Bu durumda, o bölge veya bölgelerde, hız sınırlaması uygulamasına geçilir. Yer durumu dikkate alınmadan yapılan çözüm ise, o bölgeye balast takviyesi yapılmasıdır. Fakat bu durum geçicidir. Bir süre sonra aynı sorunlar, tekrardan yaşanacaktır. Bu durumda ise, klasik zemin ölçme metodu olan delme yöntemi ile zeminin altındaki toprak ve sertlik durumu ölçülür. Şehir dışındaki bölgelerde bu ölçüm daha kolay olmasına rağmen, şehir merkezlerinin içerisinde veya yakınında zorlaşmaktadır. Aynı zamanda, şehir merkezlerindeki demiryolu hatlarının altından su, kanalizyasyon, telefon, gaz elektrik hatları gibi şehirin altyapısı da geçebilmektedir. Bu durumlar delgi işini zorlaştıran faktörlerdendir. Aynı zamanda delgi yöntemi, daha yavaş işleyen bir ölçüm metodudur. Bölgenin tespit edilmesi ve ekipmanların o bölgeye taşınması ve ölçüm işlemi belli bir zaman almaktadır. GPR cihazının takılı olduğu bir araçla, hat üzerinde giderken yapılan ölçümler hızlı sonuç vermekte ve müdahalenin nasıl olacağı yönünde fikir vermektedir.

GPR cihazının takılı olduğu araç, demiryolu hattı üzerinde ilerlerken, sorunlu bölgeleri ve sorun tiplerini (balast sorunu, zemin sorunu veya her ikisi), bilgisayardaki yol haritası üzerine  işaretleyerek sorunun hızlı bir biçimde çözülmesine olanak tanımaktadır. Demiryolu hattı yapılmadan önce yapılan ölçümler ve alınacak önlemler sayesinde hattın kullanım ömrü artmaktadır. Bunun haricinde, mevcut hatta, periyodik zamanlarla yapılan ölçümler, balast alt kesimdeki balast malzemesi hakkında bilgi vermenin yanısıra, zamanla, tektonik hareketlerin veya aşırı yağışların, zemin üzerindeki etkilerini de tespit edip, buna göre önlem almada önemli bir rol oynamaktadır.

Saygılarımla.

Sistemin Türkçe Tanıtım Broşürü: http://www.zeticarail.com/downloads/turkish/zetica_flyer_tr.pdf

Tanıtım Video'su: http://www.zeticarail.com/
 
Delgi yöntemi ve GPR kullanılarak yapılan ölçüm
GPR ile yapılan ölçüm sonucu daha derinlerin araştırılması gerekiyorsa delgi yöntemine gidilir.
« Son Düzenleme: 27 Mart 2011 / 20:18 Gönderen: Ömer Tolga Sümerli »
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Demirkanat / Kürşad YAVUZ

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 2701
Tamda bu konuyu konuşurken, bu bilgiyi vermeniz çok güzel oldu.

Teşekkür ederiz.
http://twitter.com/demiryolcuyuz

Türk milleti!

Ebediyete akıp giden her on senede, bu büyük millet bayramını daha büyük şereflerle, saadetlerle, huzur ve refah içinde kutlamanı gönülden dilerim.

Ne mutlu Türküm diyene!

Ankara, 29 Ekim 1933

Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1745
Konuyla ilgili olarak güncel bir bilgiyi paylaşmak istiyorum. 40m'ye kadar ölçüm yapabilen büyük sabit araçlar haricinde, yukarıdaki yazı ve video da görüntülenen mobil araçlar, seyir halindeyken  3-4m derinliğe kadar ölçüm yapabiliyorlardı. Yeni geliştirilen anten ve yazılım sistemleri sayesinde bu radarların ölçüm derinliği 4 ile 9m. arasına çıkarılmıştır. 80km/saat hızla giderken 4m. derinliğe kadar net ölçüm yapabilen aracın resmi aşağıdadır.
   



Ayrıca ülkemizde kullanılan ve 3m derinliğe kadar ölçüm yapabilen, UFM120 model aracın resmi aşağıdadır.
Saygılarımla.
   

 
« Son Düzenleme: 12 Ocak 2015 / 10:10 Gönderen: Ömer Tolga Sümerli »
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Balast ve Demiryolu Zemininin Yeraltı Radarıyla (GPR) Kontrolü Benzer Konular

HEMZEMİN GEÇİTLERE BİLGİSAYAR KONTROLÜ
HEMZEMİNDE BİLGİSAYARLI KONTROLHemzemin geçitteki bariyeri kapatan ray devreli ve röleli otomatik kontrol sisteminin yerini ABD'... Devamı...

Gösterim: 4235 - Yanıt: 2 - Başlatan:Trenci96
Balast Malzemesinin Düzeltilmesi / Balast Regülatör Makinesi (Video)
Değerli Arkadaşlarım.Hepimizin bildiği gibi, balast malzemelerinin raylara eşit ve düzgün biçimde yerleştirilmesi, özellikle tre... Devamı...

Gösterim: 4977 - Yanıt: 1 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
İstasyona Yaklaşan Tren Tekerlek Bodenlerinin Lazerle Kontrolü
Merhaba Değerli Arkadaşlarım.Elektronik algılıyıcıların ve buna bağlı olarak bilgisayar sistemlerinin gelişmesi, demiryolu yol v... Devamı...

Gösterim: 7131 - Yanıt: 2 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Eskişehir'de demiryolu hattının yeraltına alınması için imza toplandı.
Eskişehir'de  bölgeden geçen demiryolu hattının yeraltına alınması için  2 bine yakın imza toplandı.  Eskişehir'de Ertuğrulgazi,... Devamı...

Gösterim: 2423 - Yanıt: 1 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Demiryolu tahribatsız kontrolü konulu makele vs. lazım arkadaşlar
Arkadaşlar "ray gibi uzun hatların tahribatsız kontrolü" konulu bir ödevim var. Önerebileceğiniz kaynak vs . varsa çok memnun ol... Devamı...

Gösterim: 2807 - Yanıt: 2 - Başlatan:golkipir