Gönderen Konu: bursadan merhabalar  (Okunma sayısı 5402 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ceyhunaras

  • Ziyaretçi
bursadan merhabalar
« : 12 Ekim 2008 / 01:49 »

Selamlar efendim.
Ben bursadan ceyhun ve hafif raylı sistem tren sürücüsüyüm ve sanırım buradaki herkes devlet demir yolları çalışanı, güzel bir site olmuş, sevgiler, saygılar...

Adk System Advertising


Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #1 : 12 Ekim 2008 / 08:48 »
Ceyhun bey demiryolcuların platformuna hoşgeldiniz..Bizler burada demiryolu,trenler ve demiryolcuları konuşuyoruz ve sizin de başta tramway ve metro konularında paylaşımlarımıza renk katacağınızı umuyoruz..Aslında yapılan iş aynı ama biz de makinist var sizdeki adı ise vatman :D
Önceki yıl Bursa gezimde işletme müdürünüz Bülent bey Bursa raylı taşımacılığı hakkında detaylı bir sunum yapmıştı ve Bursa'da gerçekten de gelişmiş bir raylı taşımacılık olduğunu gördüm..Ama İstanbul Esenler'deki sistem galiba Türkiye'nin en gelişmiş raylı taşımacılık sistemi olsa gerek çünkü gezdiğimiz atelye,dispeçerlik,yeraltı kumanda odaları,sinyal ve elektrifikasyon ekipman odaları bana bu kanaati verdi..İstanbulda metro ve tramway yanında bir de Funikuler sistemi olduğunu görme şansım oldu ve raylı sistemlerin üstünlüklerini her yönüyle anlayabilme fırsatım oldu..
Bursa aslında demiryolu konusuna eskiden beri aşina bir şehrimiz,eskiden orada da şehiriçi bir demiryolu hattı varmış(Dekovil hattı) ve Merinos'tan Mudanya'ya kadar yolcu ve yük taşımacılığı yapılırmış ama 50'li yıllarda iptal edilmiş ve hat sökülmüş..Merinos istasyonu ise şimdi nostalji amaçlı olarak hizmet veriyor..Ama Bursalılar sökülen hatların yerine yenilerinin yapılmasını dört gözle bekliyorlar ve hükümetin de yeni hızlı tren hattını Bursa'ya da bağlama sözü var ve inşallah bu söz yerine getirilir ve Bursa'yı da TCDD şebeke haritasında görebiliriz..
Selamlarla..

Çevrimdışı Demirkanat / Kürşad YAVUZ

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 2700
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #2 : 12 Ekim 2008 / 16:35 »
Forumumuza Hoşgeldiniz Ceyhun Bey,

Ben karşılıklı olarak faydalanacağızı düşünüyorum. Sitenizi inceledim görüşlerimi orada paylaşacam.

Saygılarımla..
http://twitter.com/demiryolcuyuz

Türk milleti!

Ebediyete akıp giden her on senede, bu büyük millet bayramını daha büyük şereflerle, saadetlerle, huzur ve refah içinde kutlamanı gönülden dilerim.

Ne mutlu Türküm diyene!

Ankara, 29 Ekim 1933

Mustafa Kemal ATATÜRK

ceyhunaras

  • Ziyaretçi
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #3 : 12 Ekim 2008 / 16:49 »
öncelikle Hoşbulduk ...
altını çizerek önce şunu belirteyim bize Vatman denilmiyor, tramvay kullananlara vatman diyoruz biz, metro ve demiryolları kullanıcılarına makinist diyoruz ve işte bizde bunların tam arasında birşeyiz aslında.
yani sistemimizin tam adı; -hafif raylı sistem- yarı yeraltından yarı yerüstündeyiz ve tren kullananlara da teknik olarak biraz basite indirgenmiş ve  "Tren sürücüsü" denmekte. yani bizim sistemimize geldiğinizde bizler için diğer hiçbir terim kullanılmamaktadır.
açıkcası bizlerin bireysel olarak diğer illere gelip tek tek gezme fırsatımız olmadı, tanıştığınız işletme müdürümüz bülent bey ve üst düzey müdür ve şeflerin diğer illere yaptığı gezilerindede açıkcası çok bilgili değiliz. istanbul elbette iyi olmalı sonucta 15-20 yıllık bir sistemleri olduğunu sanıyorum. ve istanbul bizim hem çalışma şartları olsun hem sistem olarak olsun hep imrendiğimiz bir yer.

Bursa hakkında benden daha fazla bilgi sahibi olmanız şaşırttı açıkcası  :) mudanya-merinos hattı 50li yılların en lüks araçlarındanmış ve yaşlılarımızın zevkle anlattığı bir sistemdi ve nihayetinde sökülmüş, şimdi çalışmalar ve düşünceler var seçimler yaklaşıyor ne olur bilinmez.
ama bilinen gerçek şu ki herkeste bir demiryolu özlemi olduğu.
şayet bursaya geleniniz olursada geldiğinizde bizim merkezimiz olan "acemler tren istasyonuna" da (TREN SÜRÜCÜLERİ ODASI) bekleriz.
 
ayrıca, gerçi  duyurular kısmındada belirttim tekrar bu kısımdada belirteyim, henüz yeni kurmuş olduğumuz internet sitemizide inceleme fırsatı bulursanız sevinirim.
www.raylisistemler.com
saygılar

ceyhunaras

  • Ziyaretçi
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #4 : 12 Ekim 2008 / 17:08 »
sayın trenci96, mudanya-merinos(bursa) hattından bahsetmiştiniz onunla alakadar buraya birde yazı eklemek istedim:

Mudanya Tren Hattı İle İlgili Bilgiler

Merinos Tren İstasyonu’nun son şefi 86 yaşındaki İbrahim Tunabay ile Bursa'nın demiryolu günlerini konuştuk. Tunabay, 1943 yılından 1948 yılında Mudanya treninin işletmeden kaldırılmasına kadar görev aldığı Merinos İstasyonu'nun yeniden yapılmasına çok sevinmiş. Çünkü düğünü bile bu istasyonda olmuş. Tunabay, demiryolu altında hiçbir ev olmadığını hatırlıyor. Önce hareket memuru sonra da istasyon şefi olan Tunabay'a, demiryolculuk o kadar zor gelmiş ki, işçiliğe geri dönmeyi bile düşünmüş…


Tren, Bursa'nın eğlence aracıydı

Merinos İstasyonu, genellikle Merinos Fabrikası'na hizmet ettiği için istasyonun sorunlarını da Merinos Fabrikası çözermiş. Tunabay'ın hatırladığı kadarıyla o tarihte İstanbul'un sebze gereksinimini Bursa sağlıyormuş. Mudanya treninde 11 kuruş ile 22 kuruş arasında değişen üç mevki varmış.
Tunabay'a göre o yıllarda tren, Bursa'nın eğlence aracıydı. Yazın, perşembe günü geldi mi, Bursalılar Mudanya'ya trenle taşınırdı. Sahilde uzanır, semaver kurup 2-3 gün burada kalırdı. Pazar günü ise trenle Bursa'ya dönüş olurdu… Burgaz'a kadar tüm sahil Bursalılarla dolardı. Aileler, Mudanya'ya gitmek için evin kiremitlerini bile satardı…

Demiryolu yapımı çok uzadı

1883 yılında Vasilliu İ. Kandi 42 kilometre uzunluğundaki hattın 1874 yılında tamamlandığını ancak faal olmadığını yazıyor. Mari de Laune'ye göre de Bayındırlık Bakanlığı'ndan alınan bilgiye göre planları hazırlanmış olan bu hattın Mösyö Prosel'in düzenlediği plan üzerine yaptırılmış:

"Hattın genişliği 4 metre, demir çubuklar arası 1 metre 10 cm'dir. İlk istasyon Mudanya İskelesi'dir.
Daha sonra Koru adındaki istasyona gelinir. Kaplıcalar istasyonundan sonra Gemlik yolunu aşıp Bursa'ya gelir. Tren Nilüfer'i, iki taraftan ayakları kagir ve üzerleri ahşap iki köprüden geçer. Bunlar Küçük Köprü ve Sumcuralar Köprüsü adını taşır. Hattın uzunluğu 42 kilometredir. Saatte 30 km gider. Oysa kara yolculuğu 4 saatte alınmaktadır." Mudanya treni ancak 1891 yılında faaliyete geçmişti…

Tren ücretleri

1913 yılındaki Vilayet Meclisi kayıtlarına göre Mudanya treni her sabah ve akşam hareket edermiş. Ancak haftada iki gün tam kapasite dolarmış. Bu nedenle işletmeci firma zarar etmekteymiş.

Abdülkadir Bey'e göre Mudanya treni, yolcularını saat 09.00'da Bursa'nın Acemler, Yahudiler, Demirtaş istasyonlarında demet demet çiçekler halinde terk eder:

"Orta halli bir yolcunun Yeniyolu ve Setbaşı otellerinde rahat edeceği için son istasyona kadar Bursa ovasının tüm yeşilliğini tümüyle kana kana seyir etmesi gereklidir. Demirtaş İstasyonu'nda binilecek olan araba yolcuyu daha önce sözünü ettiğimiz semtteki otellerden birine götürmek için 7 kuruştan aşağı 10 kuruştan yukarı olmamak üzere bir ücret alır."

1926 yılında Cemal Nadir'in yayınladığı bir broşürde Mudanya-Bursa demiryolu tarifesi şöyledir:

Mudanya'dan hareket: Raporların ve Rodine nazaran asgari 13.00'te
Bursa'dan: Sabahları 7.30'da
Perşembe günleri sabahı ve akşamları katar vardır.
Mudanya'dan 7.30 ve Bursa'dan 17-10 arasında hareket eder.
Birinci mevki 135 kuruş,
ikinci mevki 98,30 kuruş
üçüncü mevki 60 kuruştur.
4 yaşından 10 yaşına kadar çocuklara nısf/yarım bilet…"

Gezginlere göre Mudanya treni

1897 yılında Bursa'ya gelen Paul Lindau da Mudanya'dan Bursa'ya yolculuğunda treni yeğleyen bir gezgin. Trenin zikzak çizerek yol aldığını yazan gezgine göre, tren yolculuğu otobüs yolculuğundan çok daha rahat ve güzeldir.

"Harika bir ilkyaz gününde, baharın yeşilini giymiş doğa ve bayram giysileri içinde treni cıvıl cıvıl bir şenlik yuvası haline çeviren çocuklarla yapılan yolculuk ve dağlardan geçerken izlediğimiz deniz manzarası Anadolu üzerine ilk izlenimlerimizi olumlu etkilemişti.
Trende bizlerle aynı kompartımanı paylaşan iki Türk erkeği ve bir Kızılay hemşiresinin yolculuk arkadaşlığı rahatsızlık verici rahatsızlık verici olmasından öte çok hoş bir arkadaşlıktı. Fakat geri kafalılığımızın cezasını Bursa'da gara inince fazlasıyla ödedik. Bagajlarımızın indirilmesi nedeniyle yitirdiğimiz zamandan dolayı bizi kente götürecek araba kalmamıştı. Müşterisini götürmüş, gara dönen bir faytona atladığımız gibi Hotel d'Anatoli'ye gitmemizi karşın, otomobille bizden önce gelenler de son boş odaya yerleşmişlerdi.
Ancak Bursa'daki ikinci günümüzde otele yerleşebildik."

1906 yılında basılan kitabında Regis Delbeuf, tren yolculuğunu şöyle anlatmıştır:

"Trene binmek üzere turistler yolcu gemisinden inecek ve yemekli vagonda kendilerine temiz ve bol bir öğle yemeği sunulacak. Çeşitli formaliteler, örneğin tezkerelere vize basılması, bagaj taşınması ve kontrolü, başka yolcular ve memurlar tarafından rahat rahat yapılırken, öteki turistler yemek masasına geçecek. En iyi konfor şartları altında tren 12.30'da hareket edip Bursa'ya varacak. Böylelikle, şimdiki halde çok az gün harcanması planlanan bir gezi için yarım gün kazanılır."

(Gezgin turistler için özel yemekli vagonlar önerir) "Trende yemek sistemi daha basit, modern isteklere daha uygun ve daha garantilidir zaten. Hareket saatinde, bütün Avrupa trenlerinde geleneksel olarak sorulan soru yolcu gemisinin memuru tarafından yolculara sorulur: "Öğle yemeğini yiyecek olan yolcular kim?."

Zaman zaman demiryolu şirketinin turistleri için özel vagonlar tahsis edildiği görülür. Nitekim Max Müler'in gezisi sırasında böyle bir vagon eklendiği görülür:

"Ertesi sabah erkenden trenle Bursa'dan ayrıldık. Bizim için özel bir lüks vagon bağlanmıştı. Üstleri tenteli rahat iskemlelerde oturmuş, huzur içinde bu güzel ekin tarlalarının arasından geçiyorduk. Çevredeki çiftlik evleri görünüyor, üzüm bağlarını izleyerek Mudanya'ya doğru iniyorduk. İpekböcekleri için özellikle yetiştirilen açık yeşil yapraklı beyaz dut ağaçları Bursa'nın bir özelliğini oluşturmaktadır. Konsolos ve tren mühendisi Mudanya'ya kadar bizimle beraber geldiler. Burada bizi bekleyen İngiliz muhafız gemisini bulduk.

Tren istasyonları

1901 yılında Bursa'ya gelen Nafizade Ahmet Fuad'ın tren yolcuğunu anlattığı satırlar şöyledir:

"Bir süre sonra trene bindik. Tren, zeytin ağaçlarıyla dolu bir alandan haraket ederek yukarıya doğru çıktık. Birkaç dakika sonra Yorgili/Yörüklü istasyonuna vardık. Buraya hiçbir yolcunun çıktığını görmedim. Bundan sonra rastladığımız istasyon Geçid Köprüsü denilen bir köprüyü geçtikten sonra Kurd (Kuru olmalı) istasyonuna vardık. Burada ancak 2-3 yolcu trenden indi. Önceki istasyon gibi tren burada da birkaç dakika durduktan sonra hareket etti.
Bu istasyondan kalktıktan sonra bir vadiyi izleyen tren Nilüfer deresinde güzel manzaralarla karşılaştık. Nilüfer Köprüsü’nü de geçtikten sonra yeniden bir vadiye inen tren, Acemler istasyonuna vardı. Bu istasyon diğerlerinden daha işlekti.
Kent buradan çok güzel görünüyordu. Tren ilerledikçe Bursa'yı izliyordum. Arkadaşım "Bak!.. bak... İşte Bursa burası" dediği zaman ben Bursa'yı izlemeyi sürdürüyordum. "Bekleme" denilen mevkiye geldiğimizde tren yolculuğumuz bitmişti artık."

1890'lı yılında Bursa'ya gelen Mehmet Ziya'nın gözlemleri de şöyledir:

"En güzel çiçeklerle bezenmiş, düdüğünü çalarak bağ ve bahçeler arasından süzülüp gelen tren, istasyona yanaşmıştı. Tren, sanki Anadolu'nun gelin arabası gibi süslenmişti. Trenin hareket ettiği ve bizim de içinde bulunduğu sırada dikkatsizlik nedeniyle bir işçi tren altında kalarak can verdi. Bu olay nedeniyle Bursa'ya geç geldik. Mudanya'dan Bursa'ya araba ile 3 saat sürmektedir. Mösyö Hovard, Bursa'ya geldiği sırada tren postasının düzensizliğinden şikayet etmiştir."


Yazının sahibi Araştırmacı Yazar RAİF KAPLANOĞLU

Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #5 : 12 Ekim 2008 / 17:28 »
Bu güzel ve nostaljik bilgiler için teşekkürler..Ben de bu güzel anlatıya katkı olsun diye Bursa gezimiz esnasında bu dekovil hattını gezerek elde ettiğimiz bazı fotoğrafları buradan paylaşmak istiyorum ve aradan çok uzun yıllar geçmesi nedeniyle bu hattan geriye kalanlar hakkında ne Bursada yaşayanlar tarafından ne de başka kaynaklardan pek bilgi bulunmuyor..Belki zamanla isimler sonradan değişmiş olabilir ve bizim gezimizde bulabildiğimiz Merinos İstasyonu-Geçit İstasyonu-Çekirge İstasyonu ve bir de Mudanya İstasyonu vardı..Merinos istasyonu Merinos Belediyesi tarafından Nostaljik sosyal tesis haline dönüştürülmüş,Çekirge İstasyonu bir kafeye çevrilmiş,Geçit İstasyonu özel bir şahıs tarafından çiftlik haline dönüştürülmüş ve Mudanya İstasyonu da Lüks bir otel haline getirilmiş..Eğer Mudanya'ya yolunuz düşersen deniz kenarında sular içerisinde hala o dönemden kalma ray parçalarına rastlayabilirsiniz..

Tarihi Merinos Tren İstasyonu

Çekirge İstasyonu

Geçit İstasyonu

Geçit İstasyonu Su Kulesi

Mudanya İstasyonu

Mudanya Limanı'nda Tarihi Ray Parçası

Çevrimdışı Makinist_26/ Kenan ÖZCAN

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 574
  • ESKİŞEHİR
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #6 : 12 Ekim 2008 / 18:00 »
Sayın ceyhunaras;
Öncelikle aramıza hoş geldiniz sitemize göstermiş olduğunuz ilgi ve alaka ya ve gelir gelmez çalışmalarınıza başlayıp bizleri bazı konular hakkında aydınlattığınız için size çok teşekkür ederim.Başarılarınızın devamını dilerim. SAYGI VE SEVGİLERİMLE...
DEMİR YOLLARI MEMLEKETİN KAN DAMARIDIR !!!

Çevrimdışı yakup

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 432
Ynt: bursadan merhabalar
« Yanıtla #7 : 12 Ekim 2008 / 19:38 »
ceyhun bey aramıza hoşgeldiniz.verdiğiniz bilgileriniz içinde teşekkürler.bizlerinde sizin mesleki bilgilerinden faydalanmasına yardımcı olarak.bilmediklerimiz hakkında sayenizde bilgi edindik ve de edinmeye devam edeceğiz inşallah.selamlar,saygılar.
* İnsan emeğini takdir etmeyen kimseye,insan dememelidir.Çünkü o, hayvana benzer.
* Dürüstlük,doğruluk ve iyilikle ünlenmiş kimseleri,kendine yakın tut ; onlara iş ver.     (Kutadgu Bilig)
*Gayretli çocuğa falaka değil,bir söz yeter.Çünkü herkese dayak ile edep dersi vermek mümkün değildir(Nabi)


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


bursadan merhabalar Benzer Konular

merhabalar
demiryolu bünyesindeki herkeze selamlar,site/foruma yeni üye olmuş bulunmaktayım. ancak demir yolları ile mesleki bir bağlantım ... Devamı...

Gösterim: 2802 - Yanıt: 4 - Başlatan:Nedim
Tüm Demiryolcularına ve Demiryolcuyuz.biz forum arkadaşlara merhabalar.
Herkese merhabalar. Ben konya yht projesinde kontrol mühendisi olarak çalışıyordum. artık bende demiryolcu olup aranıza katıldım... Devamı...

Gösterim: 3337 - Yanıt: 4 - Başlatan:kursatjeo