Gönderen Konu: ÇALIŞTAYA MAKALELER  (Okunma sayısı 3108 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

netcommand

  • Ziyaretçi
ÇALIŞTAYA MAKALELER
« : 28 Ocak 2014 / 23:09 »

                                                                         GEÇİTLER
   (Bu makalede anlatılan sistem İskenderun –Divriği sinyal sistemlerine ait bir sorundur)
   İskenderun –Divriği sinyal sistemlerinde, istasyon makas bölgelerinde ve istasyona yakın mesafelerdeki geçitler, bir sinyal açılması sureti ile çalışmaya başlamakta ve yolu kapatmaktadır. Sinyallerin açılması için illa ki trenin orda olduğu anlamını taşımadığından yani trenden önce de sinyal açılabilmektedir, veya herhangi bir arıza dan dolayı sinyaller in denenmesi icap ettiğinden sinyal denemesi yapılabilmektedir. Trenin açılan sinyale daha varmadan önce sinyal açılması veya sinyal denemesi yapıldığında mevcut sistemde geçitler kapanmak da ve karayolu trafiğini durdurmaktadır. Bu yıllarca ve halen böyle çalıştığından vatandaşlarımızın geçitlerin kapalı olduğunda tren bekleme isteklerini zamanla azaltmış ve geçitlerin güvenirliğini kötü yönde etkilemiş ve kapalı geçitlerden geçmeye yanlış da olsa sevk etmiştir. Bizim bu geçitlerin sorumlusu olarak, geçitlerin kapandığında mutlaka tren geliyor demektir inancını yeniden yerleştirebilmek için, sinyale bağlı çalışan geçitlerde bir revizyona gitmemiz gerekmektedir. Vatandaşlarımızın geçit çalışıyorsa tren geliyor demektir inancını pekiştirebilmek için bu çalışmanın yapılması elzemdir.
   Peki nasıl bir çalışma yapabiliriz. Sinyalizasyon sistemleri genel prensip olarak ,bir bilgisayar gibi düşünebiliriz, sistemlerin nasıl çalışacağına ,sizin yüklediğiniz program karar vermektedir. Buradaki program sinyal sisteminde manüel programdır yani , sinyal sistemlerini birbirine bağladığınız kablo lama ve köprülerdir. Bu sistem kurulurken program olarak demişiz ki; ey geçit senin yolunu tepeleyen herhangi bir sinyal açıldığında, sen bariyerlerini indir ışıklarını yak, ve yolu kapat.. bu emri biz vermişiz, geçit de uygulamakta..
   Çözüm ; bu geçitlere biz şu emri vermeliyiz ; ey geçit senin yolunu tepeleyen herhangi bir sinyal açıldığında, eğer o açılan sinyale sebep olan, trende sana yakınsa(varsa) ,sen bariyerlerini indir ışıklarını yak, yolu kapat, yok eğer o sinyal tren olmadan(uzaksa) veya deneme sinyali ise boş yere yolu kapama demeliyiz.
    Bunu yapacak geçit e bunu diyebileceğimiz bir imkan veya programlama olabilir mi? .  Tabi ki olabilir ve bunu adı tren mevcudiyeti ile çalışan sinyale bağlı geçit sistemidir. Yapılması gereken istasyon da ki track(yol) devresi kadar röle eklenerek sistem kurulabilmektedir.
Amaç : geçitlerimizde olan hasarlı ve ölümlü kazaların önüne geçmek için, geçitlerin inandırıcılığını yükseltmek. TCDD olarak “Geçit Çalışyorsa TREN Geliyor” diyebilmek, ve bunu vatandaşa söyletebilmek.
Not: Böyle bir sistem deneme amaçlı Osmaniye istasyonuna kurulmuş ve 3 ay çalıştırılmıştır.
    MAKALE2
                               SİNYALLER HEP YEŞİL OLSUN

                     (İSKENDERUN-DİVRİĞİ VE KAYAŞ-ÇETİNKAYA)

    Sinyal sisteminde, sinyallerin çalışma mantığına göre, sinyal açmak istediğinizde,o sinyalin tersi olan sinyalle,yan sinyallerin kırmızı yandığının bilgisi istenir emniyet olarak. Yalnız sinyal açmada aranan tek mantık devresi bu değildir, mantık devresi pek çok öğelerden oluşur bu sadece biridir. Sinyal sistemini incelerseniz, bloke olayınında koruma çok güvenliklidir ,esas koruma blokeler üzerinden sağlanır,yani siz bir sinyal açtığınızda ,sinyal açtığınız yol üzerindeki ne varsa(makas,OS vb) blokeye geçer ve o yoldaki blokeler çözülene kadar(yani tren geçene kadar) hiçbir işlem yapamazsınız. Anlaşılacağı üzere  kırmızı sinyal bilgileri argümanlardan sadece biridir ve en mantıksızıdır. Çalıştığım yıllar içinde, sistemde bu olayın şöyle bir mahsurunu gördüm. Eğer bir OBS yani açık hat ta olan otomatik blok sinyallerinden herhangi birisinin kırmızısı patlarsa, oradaki sağlam olan sinyalde çalışmaz, istasyon içinde ise durum daha kötüdür, misal üç yolu sinyalli bir istasyonun  A yönünde(burada 21,31,41 ve 01 giriş olur) 21 sinyalin kırmızısı patlarsa ,orada 31,41 ve 01 sinyaller kesinlikle çalışmaz. Bu istasyonun daha büyük olduğunu düşünürseniz onlarca sinyal çalışmaz ve kitlenir.
Burada yapılacak olan çok basit bir proje değişikliğidir. Şimdi burada neydi aranan? Bir sinyal açarken tersinin kırmızı yandığına dair yani açık olmadığına dair bilgi. Sistem projelendirilirken bunun için kırmızının yandığına dair çeken rölenin kontağı kullanılmış, yapılması gereken; sarı ve yeşil yandığına dair çeken rölelerin kullanılması yani ters sinyalde sarı açık değilse,yeşil açık değilse sinyali aç diye proje değişecek. Ve bu durumda hangi sinyalin kırmızısı patlarsa patlasın hiçbir sinyal hatta kendi bile etkilenmeden sinyaller normal çalışmasına devam edecektir. Peki bu mümkünmü, tabi ki de mümkün, sinyal sistemi sizin kurguladığınız programlamaya göre istekleri yerine getiren bir sistemdir, siz kurgulamanızı buna göre yaparsanız, sinyalde ona göre çalışacaktır. Zaten bir sinyalin açarken diğer sinyallerin kırmızısını denetlemesi sistem olarak zorlama bir denetimdir, bir sinyal açarken diğer sinyallerin açık olup olmadığını denetlemesi yeterlidir. Diğer sinyaller açık değilse,veya kırmızısı patlamışsa sizin açmak istediğiniz sinyal niye arıza versin ki. Bu çok küçük gibi gibi görünen ayrıntı inanın bazen onlarca trenin kırmızıda geçmesine sebeb olmaktadır, çünkü her sinyal çok yakınınızda değil ki anında ampulu değiştirseniz. Trenlerimizin her zaman için sinyalli çalışması demiryolları için çok önemli bir olaydır, sinyalli trafik emniyetli trafiktir, her kırmızı geçiş ,her olaya gebedir. Sinyal açılmadığı için kırmızıdan gönderilen bir tren en azından sinyale bağlı geçitleri çalıştırmadan geçeceği için kaza sebebidir, ve bu tip kazalarda kurumumuz zor durumlarda kalmaktadır. Kısaca bu güzergahtaki sinyal sistemimizde, zorlama bir denetim olan kırmızı denetiminin bir an önce proje değişikliği ile kaldırılması gerekmektedir. Sinyallerimiz hep açık olsun
not: kırmızı hiç yanmasın değil olay, yanlış anlaşılmasın ,kırmızı patladığında zaten ihbar verir ve bakım elemanları sonuçta değiştirir. bu değiştirme süresi çeşitli nedenlerden çok uzun zaman alabilmekte(yol,araç). bu süre zarfında ki olumsuzlukları aşmak için bu teklif.
            
                     Cüneyt GÜRLER
               Sinyalizasyon ve Telekominikasyon Şefliği
                     OSMANİYE
MAKALE3

                                                       TÜNEL  AYDINLATMALARI
   Her ne kadar sinyal sistemleri ile alakasız da görünse, tünel içlerinin aydınlatılması, hem sinyal sistemleri için, hem katener sistemleri için hem de yol personelinin çalışmaları açısından önem arz etmektedir. Bildiğimiz gibi tünellerimizde herhangi bir aydınlatma sistemi bulunmamaktadır. Gerek ücra yerlerde oluşu sebebi ile gerek doğa nın oluşturduğu imkansızlıklardan dolayı bugüne kadar öyle gelmiştir. Ama artık bildiğimiz gibi katener sistemlerinin kurulu olduğu hat kesimlerinde 25.000 volt enerjimiz her yerden geçmektedir. Tünellerin aydınlatılması için ilk önce tünelin bulunduğu kısımda katener den 25.000 voltu alıp 220 volta çeviren TRK trafosu dediğimiz trafoların montajı gerekmektedir.  Bu trafolar katener direklerine montajı yapılacak durumda olan lokal trafolardır. Tünel içerisine belirli bir yükseklikte 50-100 metre ara ile yerleştirilecek aydınlatma lambaları (projektör), tünelin her iki ucu na konacak kilit altındaki Vavien şalterler vasıtası ile, tünelin her iki ucundan da açılıp kapanma imkanına sahip olarak ,tünelin içerisinde hangi çalışanın işi olursa ona hizmet verecek şekilde dizayn edilerek, tünellerin içerisindeki karanlığa son vererek, güvenlik ve emniyet açıklarımızdan birini kapatabiliriz.
   Tüneller içerisinde artık sadece ray ve travers den oluşan ekipmanlar yoktur. Gelişen demiryolu teknolojilerine ayak uyduran TCDD nin artık tüneller içerisinde de bu teknolojilere ait her türlü ekipmanı bulunmaktadır. Bu ekipmanların hali ile arızası, bakımı, onarımı bu tüneller içerisinde yapılmakta da olup, mevcut karanlık durum, her türlü arıza, bakım , onarım işlerini güçleştirmekte ve zaman kaybına sebep olmaktadır. Demiryollarında en büyük bakım argümanı gözle yapılan kontroller olduğu düşünülürse, karanlık tünellerdeki bakım açıkları gün gibi aydınlıktır.
   Yukarda açıklamaya çaşıtlığım sebeplerden dolayı mevcut karanlık tünel uygulamasından, vazgeçilip, aydınlık tünellere kavuşmamız, ister sinyalizasyon, ister katener, ister yol çalışmaları açısından demiryolları açısından ,bir artı kazandıracağı muhakkaktır.
   Ayrıca her istasyonda halihazırda kurulu olan TRK trafolarının 220 volt çıkışlarından bilet satılan istasyonlarda KKY sistemi ve işlem yapılan bilgisayarların yanına prizler çekilerek, elektrik kesintilerinde bu prizlerden besleme yapılarak,bilet satışlarındaki aksaklık önlenebilir.
   Bu projenin elektrifikasyonlu hatlarda uygulanmasına engel bir durum yoktur
                                                                                                 Cüneyt GÜRLER
                                                           SİNYALİZASYON VE TELEKOMİNİKASYON ŞEFLİĞİ
                                                          OSMANİYE
MAKALE4

                                                       TÜNEL  AYDINLATMALARI
   Her ne kadar sinyal sistemleri ile alakasız da görünse, tünel içlerinin aydınlatılması, hem sinyal sistemleri için, hem katener sistemleri için hem de yol personelinin çalışmaları açısından önem arz etmektedir. Bildiğimiz gibi tünellerimizde herhangi bir aydınlatma sistemi bulunmamaktadır. Gerek ücra yerlerde oluşu sebebi ile gerek doğa nın oluşturduğu imkansızlıklardan dolayı bugüne kadar öyle gelmiştir. Ama artık bildiğimiz gibi katener sistemlerinin kurulu olduğu hat kesimlerinde 25.000 volt enerjimiz her yerden geçmektedir. Tünellerin aydınlatılması için ilk önce tünelin bulunduğu kısımda katener den 25.000 voltu alıp 220 volta çeviren TRK trafosu dediğimiz trafoların montajı gerekmektedir.  Bu trafolar katener direklerine montajı yapılacak durumda olan lokal trafolardır. Tünel içerisine belirli bir yükseklikte 50-100 metre ara ile yerleştirilecek aydınlatma lambaları (projektör), tünelin her iki ucu na konacak kilit altındaki Vavien şalterler vasıtası ile, tünelin her iki ucundan da açılıp kapanma imkanına sahip olarak ,tünelin içerisinde hangi çalışanın işi olursa ona hizmet verecek şekilde dizayn edilerek, tünellerin içerisindeki karanlığa son vererek, güvenlik ve emniyet açıklarımızdan birini kapatabiliriz.
   Tüneller içerisinde artık sadece ray ve travers den oluşan ekipmanlar yoktur. Gelişen demiryolu teknolojilerine ayak uyduran TCDD nin artık tüneller içerisinde de bu teknolojilere ait her türlü ekipmanı bulunmaktadır. Bu ekipmanların hali ile arızası, bakımı, onarımı bu tüneller içerisinde yapılmakta da olup, mevcut karanlık durum, her türlü arıza, bakım , onarım işlerini güçleştirmekte ve zaman kaybına sebep olmaktadır. Demiryollarında en büyük bakım argümanı gözle yapılan kontroller olduğu düşünülürse, karanlık tünellerdeki bakım açıkları gün gibi aydınlıktır.
   Yukarda açıklamaya çaşıtlığım sebeplerden dolayı mevcut karanlık tünel uygulamasından, vazgeçilip, aydınlık tünellere kavuşmamız, ister sinyalizasyon, ister katener, ister yol çalışmaları açısından demiryolları açısından ,bir artı kazandıracağı muhakkaktır.
   Ayrıca her istasyonda halihazırda kurulu olan TRK trafolarının 220 volt çıkışlarından bilet satılan istasyonlarda KKY sistemi ve işlem yapılan bilgisayarların yanına prizler çekilerek, elektrik kesintilerinde bu prizlerden besleme yapılarak,bilet satışlarındaki aksaklık önlenebilir.
   Bu projenin elektrifikasyonlu hatlarda uygulanmasına engel bir durum yoktur
                                                                                                 Cüneyt GÜRLER
                                                           SİNYALİZASYON VE TELEKOMİNİKASYON ŞEFLİĞİ
                                                          OSMANİYE
MAKALE5

                                                     ŞEFLİKLER ve KUMANDA MERKEZİ
   Sinyalizasyon şeflikleri , belirli kilometrelerle sınırlandırılmış bir bölge içine görevlerini ifa eder.  Kumanda merkezinin bulunduğu yerdeki şeflikler dışında kalan diğer şeflikler, bölgelerindeki arızayı, kumanda merkezindeki sinyal nöbetçisinin ihbarı ile alırlar. Yani taşra şeflikleri diyeceğimiz kumanda merkezi uzağındaki şeflikler, sorum lu oldukları bölgeyi izleme ve takip etme şansları yoktur, bu şeflikler bölgerindeki arızayı ve olumsuzlukları merkezin söylemesi ile ihbar alırlar.
   Siznyalizasyonun yan unsurları da göze alındığında ,yani bir geçit arızası, diğer güç cihazlarındaki arıza lar merkez tarafından pek de takip edilmezler, merkezde sinyalin açması yeterli görülür(bu yaklaşım doğru değildir ama öyledir)
   Halbuki her şeflik sorumlu olduğu bölgeyi  izleme imkanı bulabilse, yani kumanda merkezindeki görüntüyü kamera sistemleri ile, her şefliğin kendi bölgesine odaklı kamera lar olsa, ve her şeflikde kendi bölgesini gösteren kameraları işyerlerinde izleyebilse ,arızaların ihbarına gerek kalmaksızın şeflikler kendi bölgelerindeki sinyal olaylarını takip ederek, arıza ve olumsuzluklara anında müdahale imkanına kavuşur.
                                                     ARA KUMANDA MERKEZLERİ
Bir diğer düşüncemde, fiber ağlarımızın tamamlanması ile beraber, sistemler tam olarak fibere geçtiğinde,kumanda merkezi dışında, sisteme ait istasyonlarda seçim yapılarak, belirli istasyonlara terminal ve teşkil istasyonlarına, sınırlı merkez statüsü ile yapılandırmak.
   Bu şunun için çok önemli, kumanda merkezi ile yerel istasyonlar arasında çok değişik sebeblerden irtibat kesilmekte, bu kablo kopması, sistem arızaları v.b gibi sebelerden kumanda merkezi  istasyonlarla olan irtibatı kopmakta ,bilgiler ve kumandalar kaybolmakta merkez devre dışı kalmakta, bu durum personel bulundurulmayan kapalı istasyonlar, trafik için büyük sorun oluşturmakta seyir halindeki trenler büyük sorunlar yaşamakta, bu gibi durumlarda bazen bizler kapalı istasyonlara acele giderek trafiği yönetmeye çalıyoruz, tabi ne kadar acele de gitsek bazen bu saatleri almakta ve trenler uzun süre oldukları yerde beklemek zorunda kalıyorlar.
    İşte bu gibi olumsuzlukları aşmak için kumanda merkezi dışında, terminal ve 24 saat açık istasyonlara, ara kumanda merkezi statüsü kazandıracak proje yapılandırmamız lazım. İlerde daha çok tren daha çok tarfik olacağından kumanda merkzinin devre dışı kaldığı anlarda trafiği kitlemek, çok büyük maliyetler getireceğinden, bu olumsuzluğu önlemek ve seyrüseferi durdurmamak için, ara kumanda merkezi sisteminin hayata geçirilmesi elzemdir diye düşünüyorum. Ara kumanda merkezleri sadece ana kumanda merkezinin devre dışı olduğu anlarda aktif olacak şekilde yapılandırılmalı…
Örnek bir yapılanma şöyle olabilir; İskenderun narlı hat kesiminde:
YAKACIK ARA MERKEZ :  SARISEKİ-İSDEMİR-DÖRTYOL-KARABASAMAK
TOPRAKKALE ARA MERKEZİ: ERZİN-OSMANİYE-MAMURE-YARBAŞI
FEVZİ PAŞA ARA MERKEZ : TAŞOLUK-BAHÇE-AYRAN-NURDAĞ
NARLI ARA MERKEZİ : KÖPRÜAĞZI-TÜRKOĞLU-BEYOĞLU                       
               
                                                                                                          Cüneyt GÜRLER
                                                                 SİNYALİZASYON VE TELEKOMİNİKASYON ŞEFLİĞİ
                                                                                        OSMANİYE

                                  

Adk System Advertising


Çevrimdışı Demirkanat / Kürşad YAVUZ

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 2697
Ynt: ÇALIŞTAYA MAKALELER
« Yanıtla #1 : 29 Ocak 2014 / 09:10 »
Cüneyt Beye çalışkanlığı ve mesleğine duyarlılığından dolayı Demiryolcuyuz.biz ekibi olarak teşekkür ederiz.

Sizin aracılığınızla kendisine selamlarımı gönderiyorum.
http://twitter.com/demiryolcuyuz

Türk milleti!

Ebediyete akıp giden her on senede, bu büyük millet bayramını daha büyük şereflerle, saadetlerle, huzur ve refah içinde kutlamanı gönülden dilerim.

Ne mutlu Türküm diyene!

Ankara, 29 Ekim 1933

Mustafa Kemal ATATÜRK


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


ÇALIŞTAYA MAKALELER Benzer Konular

ATS'si ÇALIŞMAYAN CER ARAÇLARI
Değerli Demiryolcular ATS'si çalışmayan cer araçlarını ifşa ediyoruz. Yeni araç eklemek istediğinizde sizden öncekini kopyalayar... Devamı...

Gösterim: 15088 - Yanıt: 23 - Başlatan:leventdurusoy
YOL YENİLEME ÇALIŞMALARI
Öyle görünüyor ki TCDD son zamanlarda yoğunlaşan kazalar sonucu mevcut hatlarımızdaki alt yapı sorunlarını gerçekten anladı ve k... Devamı...

Gösterim: 2183 - Yanıt: 0 - Başlatan:Trenci96
MAKİNİSTLİK CALIŞMA SAATLERİ
arkadaşlar makinistlikte kaç saat calısılır ve verilen tatiller nasıldır bunlarla ilgili geniş bir bilgi istiyorum kpss de makin... Devamı...

Gösterim: 13506 - Yanıt: 4 - Başlatan:abdullah_42
GİŞELERDEKİ FİZİKİ ÇALIŞMA ORTAMLARI
  GİŞELERDEKİ FİZİKİ ÇALIŞMA ORTAMLARIBirçok kurum kuruluş son yıllarda kurumsal atak yaptı...bu atagın başlangıç noktası ise fi... Devamı...

Gösterim: 1674 - Yanıt: 0 - Başlatan:trenren
ÇALIŞANLAR İSYANDA!
TCDD çalışan personel özelliklede istasyonlarda görevli trafik personeli günde 12, haftada 84 saat çalıştırılıyor Bilindiği gibi... Devamı...

Gösterim: 9647 - Yanıt: 9 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ