Gönderen Konu: CER KUVVETİNİN BAĞIMLILIĞI  (Okunma sayısı 5047 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
CER KUVVETİNİN BAĞIMLILIĞI
« : 11 Mart 2008 / 23:05 »

Sevgili Demiryolu seven dostlarım;

Bu günkü konu olarak da "CER KUVVETİNİN BAĞIMLILIĞI" nı anlatmak istiyorum.

yakup91 arkadaşım gündeme getirmiş fakat aslında çoğu demiryolculun ortak bir yanlış bilgisidir bu. "geçen lıfe isimli demiryolu dergisinde zannedersem bir lokomotif görmüştüm.toshıbadan daha küçük fakat trafo çıkışı 9000 kv yani yaklaşık 3 katı .(rakamlar yakın değerlerdir yanılabilirim.)bu ne demek 3 katı yük çekebilir.bu tip bir makina alınabilir

Bir lokomotifte tekerlek kuvveti; cer motorları toplam gücüne ve hıza bağlıdır. Yani T(tekerlek) kuvveti,  P(lokomotif gücü kW) ve V(hız) 'ın bir fonksiyonudur. Fakat bu fonksiyonda görülemeyen bir başka faktör daha vardır. Bu faktör lokomotifin ağırlığıdır, bu ağırlığın raya yapışma (aderans) derecesidir. Şöyle ki; P gücünü istediğiniz kadar artırın, V hızını isteğiniz gibi değtirin sonuçta T (tekerlek) kuvetini istediğiniz değere getiremezsiniz.

Açıklayalım; Tekerleğe uygulayacağınız P gücü, hesaplamaya çalıştığınız bir hızın karşılığı olarak n devir/dakikalık bir dönen kütlenin yaratacağı moment ile anlamlı olabilmektedir, bu moment ile T kuvvetini yaratabiliyorsunuz. Ray üzerinde fütursuzca dönen bir tekerlek çekme kuvveti yaratamaz. T'nin anlamlı olabilmesi, yani bir çekme kuvvetinin yaratılabilmesi için patinaj yapmayacak şekildeki bir T kuvveti gerekmektedir. Bu ise tekerleğin dolayısıyla dingil basıncının dolayısıyla lokomotif ağırlığının yaratabileceği bir durumdur. 
Şimdi ilk fonksiyona tekrar dönecek olursak; P ve V nin değişken olduğu bu fonksiyonda elde edilen T' nin lokomotif ağırlığına oranı, ilk fonksiyonda görülmeyen gerçek belirleyicidir, başka bir deyişle, T = G(lokomotif ağırlığı) x f (aderans katsayısı) formülü gerçek tekerlek kuvveti değerini verir.

Burada anlatılanlardan alınacak ders şudur; Cer kuvveti (tekerlek kuvveti) istenildiği gibi artırılabilecek bir kuvvet değildir. Yani 9000 kW ana trafo gücünü lokomotife alsanız dahi bunu kullanamazsınız.

Sevgi ve saygılar
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE

Adk System Advertising



Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter