Gönderen Konu: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması  (Okunma sayısı 6217 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« : 08 Aralık 2013 / 13:01 »

Alıntı yapılan: Turgut ÖZAKMAN, Cumhuriyet-1.Kitap, 1. Bölüm Notları, Sayfa:354, 23. Dipnot, Bilgi Yayınevi
"Demiryollarımız tarihinin yazılmamış olması büyük eksikliktir."
Bu dipnot üzerine bu konunun araştırılması konusunda ne gibi çalışmalar yapıldığı konusunda yüzeysel bir araştırma yaptım. Bu araştırmadan elde ettiğim bazı neticeleri daha geniş bir şekilde incelenebilmesi, daha bilgili kişilerin kontrolünde bulunması ve hatta bu konuda yetkinliği ile öne çıkan bir kaynak oluşumuna ön ayak oluşturabilmesi açısından paylaşıyorum:
1-)Kitaplarla ilgili bir forum sitesinde rastladığım "Demiryolu Tarihi" konulu bir kaç kitabın önerildiği bir yazı.
2-)"Demiryolu Tarihi" konulu bir blog.
3-)Başka bir forumda bulduğum "Demiryolu Tarihi" konulu bir yazı.
4-)İşletmemizin nostaljik araçlarını konu edinen bir video.
Bu kaynaklar üzerine ilgili diğer konularda daha derin araştırmalar yapıldıkça demiryollarımızın tarihi pek çok yönden aydınlatılmış ve "zamane demiryolcuları" için bir rehber oluşturulmuş olacaktır. Sadece teknik konuları bilmek yeterli değil, işletmemizin ve demiryollarımızın tarihini bilmek de miras alacağımız demiryollarındaki faaliyetlerimize yön verecek, rehber olacaktır.
Ben TCDD'nin eski zamanlarına dair bir resim, bir video gördüğümde, izlediğimde eskilere dönüyorum, eskilerin zamanlarının demiryolculuğunu anlatması karşısında duygulanıyorum, ve nihayet, günümüzdeki demiryolculuğun aslında bundan 50 yıl öncesine göre ne kadar geri olduğunu anlayabiliyorum. Tarih bilmek tabi ki bu duyguların nesnel yönünü de tamamlayacaktır.
Konunun acilen forumumuzdaki uygun kişilere ulaşması dileklerimle...
Esen kalın...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #1 : 21 Aralık 2013 / 17:47 »
Hiç mi kimse bu konuda duyarlı değil!
Turgut ÖZAKMAN, Çılgın Türk, bu eksiği dile getiren...
Hiç mi bu konuda bir şeyler yapmayacağız!
Biz, demiryolcular, tarihimizi bilmeden mi yaşayacağız yani!

Tüm forum üyelerini bu konuda fikir beyanına davet ediyorum...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Göçebe (chomez)

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1072
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #2 : 31 Aralık 2013 / 00:14 »
 :D

Mutluyum, sevinçliyim :)

Neden?

Çünkü siz yeni gelen nesilde kendi geçmişini merak edenlerin varlığı, geleceğe dair olumlu işaretleri barındırıyor!

Çünkü merak, soru sordurur!

Çünkü soru sorup, merak eden insana biat ettiremezsin!

İşte bundan ötürü mutluyum :)
..
Gelelim demiryolu tarihine..

Kaynaklar kısıtlı gibi görünse de, konunun kendisi Osmanlı döneminden başlayıp cumhuriyet tarihini de içerdiğinden..

Ülkelerin demiryolları tarihi bir anlamda devletlerin tarihiyle paralel olduğundan..

Epey, epeyden de epey kapsamlı, hacimli olacaktır diye düşünüyorum!

Bu noktada kritik bir soru geliyor gündeme.

Yapmayı ya da yapılmasını arzuladığımız vakanüvislik mi, tarihçilik mi?

Arada esaslı fark var, önce bunun yanıtı verilmeli!

Arzulanan, vakanüvislik ise, varolan kaynakları derlenip, toparlanıp, ayıklanıp yeniden yazılmasıyla amaca ulaşılacaktır.
Kaynakların aynı konu hakkında farklı bilgiler vermesi durumunda, her iki bilgiyi de vermek güvenilirliğin önkoşulu olan nesnelliği sağlayacaktır.

Yok, amaç tarih yazmak ise..

O zaman demiryollarının doğrudan etkilediği alanların tarihini de bilmek gerekecektir.

İşte bu, başlıbaşına devasa bir çaba!

Bu çalışmanın ihtişamına bakıp da, yılmaya da gerek yok!

Bir yerlerden başlamak gerektiğine katılıyorum.

Bu işe girişen olursa da katkıda bulunmaya hazırım.
..
Bu konuda diğer görüşleri de merakla bekliyorum..

Saygıyla,





Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #3 : 31 Aralık 2013 / 23:34 »
Bu konuya yazmasını beklediğim iki kişi vardı.
Biri nihayet yazdı ama Sn. Sümerli halen daha bir fikir belirtmedi!
Bu konuda bize esas yardımcı olacağına inandığım kişi herhalde bu işe başlanmasını sağlayacak bir birikime de sahiptir. ;) Yoksa değil midir? ???
Sn. Devlet Makinisti'nin kendi çabaları ile hazırladığı kitabını örnek alarak biz de bir kitap, bir kaynak hazırlayabiliriz.
Ve yeni demiryolcu kuşak için de çok değerli bir kaynak oluşturulmuş olur.
Ne dersiniz Sn. Sümerli, Sn. Göçebe ve diğer üyelerimiz; böyle çalışmaya girişmek ister misiniz?
Esen kalın...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK

Çevrimiçi Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1739
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #4 : 02 Ocak 2014 / 09:37 »
İkinci kişi (ben), tehir yaptı... :)

Özellikle Osmanlı dönemi demiryolu tarihimizi detaylı araştırmak isterseniz. Akademik bir kimlikle, yani öğrenci veya öğretim görevlisi olarak, İngiltere, Almanya ve Fransa müze ve kütüphanelerinden, ayrıca bizdeki Osmanlı arşivlerinden faydalanma olasılığınız var. Özellikle İngiliz müzelerinde istiflenen belgeler çok daha fazla ve detaylı... Nereden mi biliyorum? Seneler önce bir arkadaşım sadece Osmanlı dönemi Batı Anadolu demiryolları ile ilgili bir kaç araştırma yapıyordu. Hatta kendisinin bir yorumunda, "bizden daha çok belge var" diyordu. Daha sonra bir kaç arkadaş da üniversite bitirme tez yazıları için, bu tip araştırma yapmışlardı. Hatta ben de Alsancak Gar ile ilgili dedemin anılarını yazmıştım. Forumda var.

Naçizane önerim, imkanınız var ise, öncelikli olarak yurt dışı kaynaklardan başlanmalı. Tabi ki Osmanlı belgelerini de unutmamak gerekiyor. Bu dönem, özellikle 1. Dünya savaşından itibaren biraz daha karışmaya başlıyor. Mesela ilk millileştirme hareketleri 1917 yılında başlamıştır. Grevler olmuştur.

Kısacası, ortada dağınık olarak bazı bilgi kırıntıları var. Bunların toparlanması ve sırayla yazılması gerekiyor.


Örnek olarak, çoğu kişi İzmir-Turgutlu (Smyna-Cassaba) demiryolunu Fransızların yaptığını düşünür. Oysa ki İngilizler yapmıştır, hatta bir dönem Osmanlı parasıyla yapılmıştır. Vakt-i zamanında yaptığım bir araştırmadan bir bölüm:

Turgutlu hattı imtiyazı 1863'te alınıyor. İnşaat 1864'te başlıyor. İnşaatı yapan İngilizler. Şirketin adı SCR (Smyna-Cassaba Railway) 1865'te Bornova, Halkpınar, Bayraklı ve Karşıyaka'ya ulaşır. 1866 Manisa ve Turgutlu (Cassaba) ulaşır. 1866-1870 arası borsa çöküşü yaşanır ve SCR iflas eder. 1872 yılında hattın Alaşehir'e uzatılması için Osmanlı hükümeti destek sağlar. Bu destek sayesinde SCR çalışanları aynı isimle, bir süre daha faaliyetine devam edecektir. Yüklenici firma değişmitir. By-Liss adında başka bir İngiliz yüklenici firma işi devralır ve inşaat başlar. 1875'te Alaşehir'e ulaşılır. Bu dönemde, Osmanlı finansal desteği kısıtlı imkanlarla sağlamaktadır. Osmanlı'ya bu hatta gözü olan Fransızların Destek sağladığı rivayet edilmektedir. Yarım kalan ve yapılmamış istasyon binalarının yapımı içinde Osmanlı (rivayete göre Fransız desteğiyle) destek sağlamıştır. İngiliz yüklenici firma 1890 yılında, Manisa-Soma arasını tamamlamıştır. Fakat, Osmanlının sağladığı kısıtlı finansal destek, Fransız-Osmanlı ilişkilerinin yoğun olmasıyla ve Osmanlı Hükümetinin batı demiryollarının tüm kontrolünün, ileride savaş ihtimali bulunan İngilizlere verilmesinin yanlış olacağı kanaati sebebiyle hat, 12 Temmuz 1893'te Fransızlara verilir. SCP (Société Ottomane du Chemin de fer de Smyrne Cassaba et Prolongements), 16 Temmuz 1893'te kurulur. 1899'da Afyon, 1912'de Bandırma hattı tamamlanır.

Burada bile "rivayetler" var. Yani kesin bir bilgi ve belge yok. Fakat kesin olan, Fransızların, Osmanlı üzerinde ciddi bir etkisinin olması... Sadece bunu araştırmak bile çok uzun zamanlar alabiliyor. İhtiyaç duyulan belgelerin bir bölümü malum savaşlar yüzünden kayıp. Bazen de, hiç umulmayan yerlerden çıkabiliyor.

Cumhuriyet dönemi için de, belgeleri, o dönemi yaşayanların anılarını toparlayıp derlemek gerekiyor. Anılar kısmen var, fakat dağınık...


Çok güzel bir konu. Sizi tebrik ederim. Biraz zor olsa da umudunuz kırılmasın. Tarihini bilmeyen geleceğine yön veremez, ben buna inanırım. Şayet böyle bir çalışmaya başlarsanız, elimden geldiğince desteklemeye çalışırım. Tabi ben de bir yere kadar ulaşabilirim detaylara...

Saygılarımla.
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #5 : 03 Ocak 2014 / 18:27 »
Akademik kimlik ve yurt dışı kaynakları kullanmaktan bahsetmeniz dolayısı ile bu konu şimdilik beni aşmakta. Karabük Üniversitesi'ne inşaallah Raylı Sistemler lisans öğrencisi olarak girdiğimde bu konuda imkanlarım açılacak ve de forumumuzun desteği ile bu konuda yoğun bir araştırma faaliyetine başlamak mümkün olacaktır. Şu an için net bilgiye ulaşmak daha zahmetli olacağı için şimdilik bu konuya mola vermek yerinde olabilir, ama zamanı gelince bu konu tekrar hortlatılacaktır. :D :D :D
İşletmenin en büyük yanlışlarından biri de muhtemelen personelin Türk demiryolu tarihi açısından, en azından Cumhuriyet demiryollarının tarihi açısından içinde bulunduğu derin bilgisizliktir. Madem işletme bu konuda duyarlı değil, o halde iş başa düşmüştür.
Tarihini bilen demiryolcuların büyük bir şevkle göreve koştukları bir işletme dilekleriyle...
Esen kalınız...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Göçebe (chomez)

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1072
 :)

Sevgili Muhammed,

Biliyorum, yakın gelecekteki programında yok ama yeri gelmişken aşağıdaki haberi bir kenara not almanda yarar var gibi.

Demiryolu tarihimizi Osmanlı'dan başlatacak olursan, bana kalırsa başlatmasan bile, İsrail'li profesörün araştırması bitince edinmek gerekir.

Esaslı bir araştırma gibi duruyor ve biliyorum ki sevsek de sevmesek de, adamlar yaptıkları işi ciddiye alarak yapıyorlar.

( Bir bilgi notu; bizim kahvenin dünyaya 'Türk Kahvesi' olarak yayılıp, Yunan Kahvesi kurnazlığının, hırsızlığının önüne geçilmesi İsrail'li kahve dağıtım şirketi sayesindedir!)

Şimdiden hiç değilse kaynakça listesini oluşturmaya başlayabilirsin, ne dersin?

Saygıyla,

...

İsrailde Osmanlı treni

İsrailde Osmanlı treni :Osmanlı İmparatorluğu zamanında bugünkü İsrail’in en büyük limanı Hayfa’dan trene binip Suriye’nin başkentine trenle gidilebildiğini biliyor muydunuz?

Bir grup İsrailli tarihçi bu tarihi demiryolunun zamanına göre ileri ancak bugün için kıymetli antika parçalarını aramaya devam ediyor.

71 yaşındaki İsrailli tarihçi Yehuda Levanoni tam 12 yıldır İsrail-Şam demiryoluna ait lokomotifleri 180 derece döndürmek için kullanılan antik bir metal tablayı arıyordu. O zamanki trenlerde tek bir çekici lokomotif olduğundan bu tabla sayesinde Şam yönünden gelen lokomotif hattan sökülerek tren vagonlarının diğer ucuna takılabiliyordu.

Sonunda Levanoni amacına ulaştı ve Osmanlılar tarafından yapılan antik lokomotif döndürme levhası İsrail’deki Kineret Gölü’nün güney ucunda, toprağın altında bulundu.

İsrailli tarihçinin bulduğu tabla Osmanlılar tarafından yapılan Şam-Hayfa tren yolunun kuzey kolunu oluşturan ve zamanında İsrail Vadisi Tren Hattı diye bilinen demiryolunun bir parçası idi.

12 yıldır değişik devlet arşivlerinde bu konuda araştırma yapan, yüzlerce kişi ile konuşan İsrailli Levanoni’nin amacı, tam 100 yıl evvel Osmanlıların mimarı olduğu bu muhteşem demiryolu başarısını dünyaya tanıtmak.

kaynak: rayhaber

Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #7 : 30 Ocak 2014 / 17:45 »
Sn. Göçebe, sanırsam konuyu erkenden hortlatıp araştırmayı da başlattınız, tebrikler. Kaynak listesinin şimdiden oluşması ilerde kolaylık sağlayacaktır, en azından temel araştırma yürürken yan araştırmalarla hız kazanmış olacağız.
Esen kalınız...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK

muharrembey

  • Ziyaretçi
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #8 : 05 Şubat 2014 / 14:59 »
Merhaba, Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması başlığını görünce ilgimi çekti. Ben  Osmanlı Türk,Kara,Deniz,Demiryolu tarihi ile ilgileniyorum.Uzunca bir süreden beri bilhassa  Anadoluda ilk demiryolları  İzmir Aydın,İzmir Kasaba  demiryollarını  üzerine çalışıyorum.Bu iki demiryolu hakkında günümüz türkçesiyle yazılmış  ayrıntılı  tarihçe bilgileri malesef yok denecek seviyededir,bu konuda yapılan akademik çalışmalar tam değildir, her iki demiryolunun bugünkü merkezi DDY 3. Bölge Müdürlüğü  arşivlerinin yanmış olduğunu öğrendiğimden,3. bölge ve DDY Genel Müdürlüğü arşivlerinden bilgi edinilmesi ümitsizdir, Bu demiryollarınının  ihalesi inşası denetlenmesi,açılışları hakkında  osmanlı arşivleri ve İngiliz,Fransız arşivlerinde  büyük ihtimalle bilgi mümkündür.Osmanlı Türk Demiryolu Tarihi araştırmasında en çetin aşama ,İzmir Aydın,İzmir Kasaba demiryoludur.Diğer demiryolları için akademik çalışma olup kitaplaştırılmış Yüksek lisans,ve doktora tezleri mevcuttur.Cumhuriyet sonrası Hizmete açılan demiryolu hatları için açılış anısına bastırılan tarihçe kitapları  DDY Genel müdürlüğünce sonradan 7-7 kitap tıpkı basımları yapılmıştır.Zannımca Demiryollarımız Tarihinin külliyen araştırılıp kaleme alınması  5 Cilt 1500-2000 sayfa  tutar,PTT Genel Müdürlüğü kendi Tarihçesi 2 devasa ciltte kitaplaştırmışken,DDY genel Müdürlüğü  Cumhuriyet Sonrası Bir tarihçe kitabı yokken,Cumhuriyet öncesi  demiryollarını yabancılar yaptı bizi ilgilendirmez mantığından vazgeçerek geniş çaplı bir akademik kadro ile  dedelerimizin vergileriyle inşa edilmiş.öz varlığımız Osmanlı Türk Demiryolu  Tarihini geç kalınmış bile olsa kaleme almalıdır diye düşünüyorum.Durum böyleyken forumda yapılacak çalışma kaynak yokluğundan  Başka sitelerden kopyala yapıştırdan ileriye gitmeyeceğinden,kısa bir tarihçe oluşturulabilir.Ben vergileri ve beden güçü ile emekleri olan geçmiş nesillerimiz, dedelerimize  ahde vefa,yeni nesillere kaynak  demiryolu tarihimiz güzel bir eser için çok çırpındım,Osmanlıcam olmayınca,İngiliz,Fransız arşivlerine ulaşamayınca hevesim kalmadı,peşini bıraktım demiyorum.bir çalışma olursa desteklerim.

Çevrimdışı Muhammed GEMCİ

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 243
Ynt: Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması
« Yanıtla #9 : 05 Şubat 2014 / 16:23 »
Önemli bir araştırmaya başladık, sona ulaşmadan bırakma niyetinde değiliz. Zamanla imkanlarımız genişledikçe araştırmamız da ilerleyecek. Bu konuda epey tecrübe sahibi olduğunuza ve konuyla da epey ilgilendiğinize göre bahsettiğiniz binlerce sayfayı beraber yazabiliriz. Sizin konuya katılmanız imkanlarımızın biraz daha genişlemesi demek, böyle devam ederse bir gün başarıya ulaşacağımız kesindir. Umudumuzu yitirmeyelim, sadece çalışalım, mutlu sonu düşünerek...
Esen kalınız...
DEMİR YOLLARI REFAH VE ÜMRAN KAYNAĞIDIR. M. Kemal ATATÜRK


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Demiryollarımız Tarihinin Araştırılması Benzer Konular

Yakında açılması planlanan görevde yükselme eğitimi var mı?
Arkadaşlar bir aralar (martta) Trafik kontrolörlüğü ve TBK görevde yükselme sınavları açılmış ve sonra da iptal edilmişti. Bu sı... Devamı...

Gösterim: 2475 - Yanıt: 0 - Başlatan:besincetin
Demiryollarının Yeniden Yapılandırılması, eğitim planlaması oluşturuluyor.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞIB.11.2.DDY.0.72.00.05-774.02-26478 sayı ve   28/05/2009 T.yazısıDünya Bankası fonları tarafı... Devamı...

Gösterim: 2898 - Yanıt: 2 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Demiryollarının piyasalaştırılmasına hayır günü
Aralarında ülkemizin de bulunduğu onlarca ülkeden yüz binlerce ulaştırma emekçisini içinde barındıran, Sendikamızın da üyesi old... Devamı...

Gösterim: 2112 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Demiryollarının özel sektöre açılmasında personelin sıkıntısı olmayacak
Cankesen, TBMM gündeminde yer alan demiryollarının özel sektöre açılmasını öngören yasa tasarısına ilişkin değerlendirmelerde bu... Devamı...

Gösterim: 2020 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Ulaşım Türlerinin Karşılaştırılması
Ulaşım Türlerinin KarşılaştırılmasıKarayolu Ulaşımı:  Lastik tekerlekli araçların hareketiyle sağlanan bu ulaşım türünde yük/dar... Devamı...

Gösterim: 1851 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ