Gönderen Konu: Dünyanın En Büyük Metroları  (Okunma sayısı 26781 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ceyhunaras

  • Ziyaretçi
Dünyanın En Büyük Metroları
« : 12 Ekim 2008 / 17:54 »

Dünyanın En Büyük Metroları

1-MOSKOVA METROSU
2-LONDRA METROSU
3-BERLİN METROSU
4-PARİS METROSU
5-ATİNA METROSU
6-ROMA METROSU

1-MOSKOVA METROSU

Sistem

Moskova 1917 devriminden sonra Rusya ve Sovyetler Birliği’nin başkenti oldu. O zamanki nüfusu 1.7 milyondu. Bugün yaklaşık 1000 km lik bir alanda kurulmuş olan şehrin nüfusu 9 milyondan fazladır. Metronun yapımı, bir sanat şaheseri olan zarif ve muazzam büyüklükteki istasyonlarla 1932 yılında başladı. Bugün Moskova Metrosu, iş günlerinde 8-9 milyonluk yolcusuyla dünyanın en faal metrosu görünümündedir. Yılda 3.000.000.000 yolcuya ulaşıldığı da olmuştur.
Moskova metrosu 269,5 km uzunluğundadır ve 165 istasyonu vardır. Bazı haritalarda hatların numaraları olmasına rağmen, hatlar hizmet ettikleri alana göre sınıflandırılmışlardır. Ayrıca bütün hatları birbirine bağlayan 20 km uzunluğunda bir ring hat bulunmaktadır. Bazı hatların (1, 2, 4) Moskva Nehri’ni, Hat 1’in ayrıca Yauza Nehri’ni köprüyle geçmesine rağmen, Metro sistemi nerdeyse tamamen yeraltındadır. Yalnızca Filyovskaya bir istisna oluşturmaktadır, öyle ki Kievskaya ve Molodyozhnaya arasında yerüstünde 7 istasyonluk uzun bir bölümü vardır.
İlk hat 15 Mayıs 1935’de, Sokol’niki ve Park Kul’tury arasında Smolenskaya ayrılan bir hat ile kuruldu. Smolenskaya hattı Moskva Nehri’ni bir köprü ile geçerek Nisan 1937’de Kievskaya’ya ulaştı. II.Dünya Savaşı’ndan önce iki hat daha açıldı. Mart 1938’de Arbatskaya hattı Kurskaya istasyonuna kadar uzatıldı(Şimdiki Arbatsko-Pokrovskaya Hattı). Eylül 1938’de Gorkovsko-Zamoskvoretskaya hattı Sokol ve Teatral’naya arasında çalışmaya başladı(1979 yılında yapılan Tverskaya istasyonu olmaksızın).
Moskova Metrosu’nun üçüncü aşamasının projeleri savaş boyunca durduruldu. İki metro bölümü hizmete konuldu: Teatralnaya-Avtozavodskaya(3 istasyon ve Moskva Nehri’nde derin bir tünel) ve Kurskaya-Izmaylovskiy Park (4 istasyon)
Savaştan sonra metronun dördüncü aşamasının inşaatı başladı. Bu aşama Kol’tseveya hattını ve Arbatsko-Pokrovskaya hattının Revolyutsii’den Kievskaya’ya kadar olan çok derindeki bölümünü oluşturuyordu.
16.yy Moskova’sını barındıran geniş bir bulvar olan Sadovoye Koltso’nun altından geçmesi planlanan ilk hat, Kol’tsevaya hattıydı. Park Kul’tury’den Kurskaya’ya kadar olan hattın ilk kısmının aslına bu bulvarın altına yapılması düşünülmüştü. Daha sonra planlar değişti ve ring hattın kuzeyden gelen bölümü(dokuz istasyondan yedisine hizmet veriyordu) Sadovoye Koltso’nun 1-1,5 km dışına alındı. Kol’tsevaya hattının sonraki bölümü 1952 yılında açıldı (Kurskaya-Belorusskaya) ve 1954 yılında ring hat tamamlanmış oldu.
Arbatskaya’da derin bir bölümün yapımının nedeni Soğuk Savaş’ın başlamasıydı. İstasyonların çok derinde olmasının nedeni nükleer bir savaş durumunda, insanların buralarda sığınmalarının planlanmasıydı. 1953’de hat tamamlandığında Revolyutsii ve Kievskaya arasındaki yüzeye yakın hatlar kapatılmıştı. Bu kapanan hatlar daha sonra 1958 yılında Filyovskaya’nın bir bölümü olarak açıldı. Metronun ileriki gelişmelerinde, 1957-1958 yıllarında bazen beşinci aşama olarak anılan istasyonların açılmalarına rağmen, dönemsel aşamalar kullanılmadı.
Moskova Metrosu’nda 1524 mm lik standart Rus hat açıklığı ve 3.ray desteği vardır. İstasyonlar arasında ortalama mesafe 1800 m dir. En kısası Aleksandrovskiy Sad ve Arbatskaya arasındaki 584 m, en uzunu ise Kiyevskaya ve Park Pobedy arasındaki 4 km’lik kısımdır. 86 m derinliğindeki Park Pobedy dünyanın en derindeki istasyonlarından biridir. İstasyonlar arasındaki uzun mesafenin 42 km/saatlik ticari hızda olumlu bir etkisi vardır.
1970 yılından beri platformlar 8 arabalı katarlar için155 metre uzunluğunda yapıldı. 2, 6 ve 7 hatları 8 arabalı katarların, 1, 3, 8, 9, 10 hatları 7 arabalı katarların ve 4, 5 ve 11 hatları 6 arabalı katarların çalışmasına göre hazırlandı. Bütün arabalar(hem eski E-serileri ve daha yeni 81 serileri), her iki tarafında 4 kapılı ve 20 metre uzunluğundadır. Moskova Metro terni eski Sovyetler Birliği metro şehirlerinde (St. Petersburg, Nizhni Novgorod, Minsk, Kiev, Kharkov, gibi.) ve in Budapeşte ve Prag’da kullanılan trenlerden farksızdır.

Hatlar

Hat 1: Sokol'nicheskaya (Kirovsko-Frunzenskaya) 26.2 km, 41 Dakika
Hat 2: Zamoskvoretskaya 36.8 km, 50 Dakika
Hat 3: Arbatsko-Pokrovskaya 23 km, 34 Dakika
Hat 4: Filyovskaya 14.4 km, 27 Dakika
Hat 5: Kol'tsevaya (ring Hat) 19.4 km, 29 Dakika
Hat 6: Kaluzhsko-Rizhskaya 38.1 km, 58 Dakika
Hat 7: Tagansko-Krasnopresnenskaya 35.9 km, 48 Dakika
Hat 8: Kalininskaya 13.6 km, 17 Dakika
Hat 9: Serpukhovsko-Timiryazevskaya 40 km, 60 Dakika
Hat 10: Lyublinskaya - 18.4 km, 25 Dakika
Hat 11: Kakhovskaya - 3.5 km, 5 Dakika
Hat L1: Butovskaya - "Hafif Metro" - 5.8km (Platformlar 90m uzunluğunda)
Hat M1: Monoray



Projeler

Şu anda yapım aşamasında olan bölümler:
Eylül 2005 – Kievska’dan 2 istasyonlu (Delovoy Tsentr ve Mezhdunarodnaya) 4 kollu bir hat, ikincisi daha sonra açılacak.
2007 – Hat 1’deki Bitsevskiy Park İstasyonu (Hat 6’ya taransfer amaçlı)
2007 - Hat 10’da Sretenskiy Bul'var İstasyonu (Hat 1 ve 6’ya taransfer amaçlı) ve Trubnaya (Hat 9’a taransfer amaçlı)
2008 - Hat 3 - Minskaya, Kuntsevskaya ve Strogino İstasyonları

Faydalı Bilgiler

Moskova Metrosu saat 06:00 ve 01:00 arasında çalışır ve her gün yaklaşık 8 milyon insan sistemi kullanır. Zirve saatleri boyunca 90 saniyelik tren sıklığı, günün geri kalanında 2-4 dakikadır. Gece yarısından sonra ise bu süre 10 dakikayı bulur.


2-LONDRA METROSU

Sistem

Hat Uzunluk Km (Mil) İstasyonlar
Bakerloo Hattı 22.5km (14m) 25
Merkez Hattı 83.2km (52m) 51
Circle Hattı 20.8km (13m) 27
District Hattı 64km (40m) 60
Doğu Londra Hattı 8km (5m) 9
Hammersmith Hattı 26.4km (16.5m) 28
Jubilee Hattı 38.4km (24m) 27
Metropolitan Hattı 66.4km (41.5m) 34
Kuzey Hattı 57.6km (36m) 51
Piccadilly Hattı 70.4km (44m) 52
Victoria Hattı 22.4km (14m) 16
Waterloo & City Hattı 2.4km (1.5m) 2
Toplam güzergah uzunluğu 415km (259m) Birçok istasyon birkaç Hattı tarafından kullanılmaktadır.


Projeler

Doğu Londra hattı 2010 yılında hem kuzey hem de güney doğrultusunda uzatılmış olacak.Piccadilly Hattı Heatrow Havalimanı’ndaki 5.Terminal’e 3,4 km uzunluğunda bir hat ile uzatılacak. Bu uzantının yapılabilmesi için, 2006’ın sonlarına kadar 4. Terminal istasyonu kapatılacak.
Banliyo trenlerine hizmet için Liverpool Caddesi ve Paddington arasında yeni bir tünel planlandı.
Victoria Hattı boyunca oluşan yoğunluğun önüne geçmek için köşegen bir güzergah planlandı.
2005 yılında, 2012 Olimpiyatlarına yetiştirilmek üzere, Docklands Hafif Raylı Sistemi’nin yapımı için, Thames Nehri’nin altından, Kral 5.George’dan Arsenal’e kadar bir uzatmaya başlandı.
Docklands Hafif Raylı Sistemi’nin diğer bir planlanan diğer bir uzantısı da Canning Town’dan Stratford Uluslararası istasyonuna kadar olan bölümdür. Bu bölümün Olimpiyat Oyunları’ndan 2 yıl önce 2010 yılında işletmeye açılması beklenmektedir.


Faydalı Bilgiler

Başkentin 8 milyonluk bir nüfusu bulunmaktadır. Metro trenleri 05:00 ve 05:30 arasında çalışmaya başlar ve gece yarısı boyunca çalışmaya devam eder.


3-BERLİN METROSU

Sistem

Nüfusu yaklaşık 3,5 milyon olan Berlin, iki Alman eyaletinin 1990 yılında birleşmesiyle bir Alman başkenti olarak düzenlenmiştir. Şehir Avrupa'nın en eski ve geniş metro ağlarından birine sahiptir. Hızlı ulaştırma ağı gerçekte iki bağımsız sistemden oluşmaktadır; 9 hatlı U-Bahn ve S-Bahn. 1993 yılında Verkehrsgemeinschaft Berlin-Brandenburg (VBB) hem Berlin, hem de Brandenburg Eyaleti’nin çevresinin toplu taşımacılığının organize edilmesinin temelini attı.
Günümüzde Berlin’in U-Bahn ağı yaklaşık 146 km uzunluğundadır. Bunlardan U7 32 km uzunluğu ile en uzunken, 3 km’lik U4 en kısasını oluşturmaktadır.S-Bahn metro ağı ise 327 km’lik bir uzunluğa sahiptir.

Faydalı Bilgiler

U-Bahn ve S-Bahn her gün 04:00 ve 01:30 arasında hizmet vermektedir. U-Bahn trenleri zirve saatlerde her 3-5 dakikada bir, zirve saatler dışında her 5-10 dakikada bir kalkmaktadır. S-Bahn trenleri ring hat boyunca birkaç dakikada bir hareket eder. Berlin şehrine yaklaşım hatlarında ise trenler arasında temel olarak 10 dakikalık bir aralık uygulanır, Berlin dışında trenler her 20 dakikada bir kalkar.
16 Haziran 2003 yılından beri bazı U-Bahn hatları, hafta sonları tüm gece boyunca 15 dakikada bir hareket eder. Çoğu S-Bahn hattı da hafta sonlarında tüm gece boyunca çalışır.


4-PARİS METROSU

Sistem

Paris, 9 milyonluk nüfusuyla Fransa’nın başkenti Paris, Avrupa’da metronun amiral gemilerinden biridir. Londra(1863), Galsgov(1986) ve Budapeşte(1986) den sonra kıtanın 4. en eski metrosu ve belki de en kalabalığıdır.
İlk hat tam olarak 1900 yılında, planlanan 6 hatlı bir ağın ilk bölümü olarak açıldı. 2003 yılının sonunda Paris, ayrı hatlar olarak işletilen 14 metro hattına ve 2 bölüme sahiptir. Ağın toplam uzunluğu 212,5 km’dir.

Faydalı Bilgiler

İşletmede, 05:30 ve 01:00 arasında her birkaç dakikada bir sefer yapılır.


5-ATİNA METROSU

Sistem

Avrupa’nın en eski başkentlerinden Atina 3 milyonun üzerinde bir nüfusa sahiptir. Şimdiki metro ağı 3 hattan oluşmaktadır. Bunlardan biri 1869 yılından beri işletilmektedir, diğer modern iki hat ise 2000’li yıllarda açılmıştır. 52 km toplam uzunluğundaki ağda 48 istasyon bulunmaktadır.

Projeler

Hat 2- Thivon’un kuzeybatı uzantısındaki yapım aşamasındaki hat, 2006 yılında hizmete girecektir. Bir kısmı yerüstünde düşünülen eski havalimanı güney hattı, tamamı yeraltında olarak 2009 yılında işletmeye açılacaktır.
Hat 3- Egaleo kuzey bağlantı hattının yapımına 2007 yılında bitirmek üzere başlanmıştır.
Hat 4- Aralık 2005’de eskiden planlanmış eski bölümü bağlayan yeni bir U-biçimli hat ortaya konulmuştur.


Faydalı Bilgiler

Çalışma saatleri: 5:00 - 0:30 Zirve saatlerde her 3 dakikada, normal saatler ve sabah erken ve akşam geç saatlerde her 10 dakikada bir sefer yapılır.

6-ROMA METROSU

Sistem

3 milyon nüfusuyla İtalya’nın başkenti Roma Avrupa’nın en tarihsel şehirlerinden biridir.
X biçimindeki iki hatlı sistemde, iki hat Temrini Merkez Demiryolu İstasyonu’nda buluşmaktadır. İlk hat, güney B hattı 1955’deki Dünya Fuarı için Temrini’den Laurentina’ya kadar yapılmıştır(6 km’si yeraltında olmak üzere 11 km). Çok sonra, 1990 yılında Rebibbia’ya varan kuzey hattı sonunda açıldı(7 km’si yeraltında olmak üzere 8 km).
Güneydeki Arnagnina ve kuzeybatıda Vatikan akınında bulunan Ottaviano arasındaki A hattı 190 yılında açıldı(nerdeyse tamamı yeraltında olan 14,5 km). Bu hatta 4.5 km’lik ilk eklenti, 29 Mayıs 199’da kuzeybatı koridorunda hizmete sokuldu(Cipro-Musei Vaticani ve Valle Aurelia). Son üç istasyon; Baldo degli Ubaldi, Cornelia veBattistini, 1 Ocak 2000 yılında sonunda açıldı.
B1 hattının açılmasından sonra ağın toplam uzunluğu 41,2 km’dir.

Projeler

B1 hattında, Bologna’dan Conca d'Oro’ya kadar 3,8 km uzunluğunda ve 3 orta seviye istasyona sahip bir bağlantı hattının 2010 yılında tamamlanması beklenmektedir.
B hattından Rebibbia’ya kadar bir hat da ayrıca planlama aşamasındadır.
Şehrin merkezinden geçen 30 km uzunluğunda ve 35 istasyonlu yeni bir hattın yapımına başlanacaktır

Faydalı Bilgiler

Metro 05:30 ve 23:30 (Cumartesi 00:30) saatleri arasında hizmet vermektedir. Zirve saatlerde her 3-4 dakikada, gün boyunca 5-6 dakikada, sabah erken ve gece geç saatlerde her 8-10 dakikada bir tren kalkmaktadır.

Adk System Advertising



Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Dünyanın En Büyük Metroları Benzer Konular

Dünyanın En Büyük Tek Birim Dizel Elektrik Lokomotifi
General Motors EMD tarafından, 1969 ile 1971 yılları arasında, Union Pacific Demiryolları için 47 adet üretilmiş DDA40X model di... Devamı...

Gösterim: 7268 - Yanıt: 0 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Dünyanın En Yüksek Kapasiteli Demiryolu Köprüsü
Dünyanın en yüksek kapasiteli demiryolu köprüsü Çin  Nanjing Dashengguan Yangtze nehir köpsüsü. Şanghay-Pekin yüksek hızlı tren ... Devamı...

Gösterim: 4343 - Yanıt: 1 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Filyos Vadisi Dünyanın çıkış kapısı olacak
Zonguldak'ın Filyos beldesinde bulunan bölgede Endüstri Bölge ilanı ve liman yapım ihalesinin tamamlanmasının ardından hareketli... Devamı...

Gösterim: 3001 - Yanıt: 2 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Neden Tranvaylar ve metrolar daha dik rampaları rahatça çıkabiliyorlar?
Trenlere baktığımızda çıkabildiği maksimum eğim binde 28 ile eğirdir rampasıdır!ama Tramvaylar ve metrolar binde 100 bile rahat ... Devamı...

Gösterim: 2449 - Yanıt: 1 - Başlatan:__SHERiFF___
Dünyanın 3. büyük demiryolu fuarı Eurasia Rail’e 25 ülke geliyor
Dünyanın 3. büyük demiryolu fuarı Eurasia Rail’e 25 ülke geliyorİstanbul Fuar Merkezi’nde 05-07 Mart tarihleri arasında, Türkel ... Devamı...

Gösterim: 2028 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ