Gönderen Konu: Hızlı ve Çok Fonksyonlu Bir Yol Deformasyonu Kontrol Aracının Temel Yapısı  (Okunma sayısı 3592 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1745

Merhaba Değerli Arkadaşlarım.

Günümüzün gelişmiş demiryolu hata kontrol sistemleri, lazer, hassas sensörler, yüksek çözünürlüklü ve hızlı çekim yapabilen kameralar sayesinde, yüksek hızlarda seyir halindeyken, 1mm’lik yol hatalarını bile tespit edebilmektedir. Bu sistemler sayesinde başta yüksek hızlı demiryolları olmak üzere, yol kusurları daha oluşma aşamasındayken tespit edilir ve sorun büyümeden kısa sürede giderilir. Sistem, pek çok yol kusurlerını tespit etmek için birbirinden bağımsız olarak çalışan algılıyıcıların, toplamını içerir. Bu algılayıcılar, sırasıyla şunları denetler.

1-Yol’da oluşan dikey ve yatay eğrilmelerin tespiti.
2-Ray mantarının üst yüzeyi ve balast malzemesinin kontrolü.
3-Rayların, iç yan yüzeylerinin deformasyon kontrolü.
4-Travers ve travers/ray bağlantı ekipmanlarının kontrolü.
 
Sistem herhangi iki vagona uyarlanabildiği gibi, bu iş için yapılan özel çift vagonlu motorlu araca da uyarlanabilinir. Çift vagon olmasının sebebini aşağıda ölçüm teknikleri anlatılırken bahsedilecektir.Yeni geliştirilen sensör, lazer üniteleri, yüksek çözünürlüklü kamera sistemleri ve bu sistemleri kontrol edip veri depolayan bilgisayar sistemleri ve ana bilgisayar sistemi, çok yer işgal etmediğinden, bu iş için özel tren oluşturma ihtiyacına gerek kalmamaktadır. Kendinden motorlu, çift vagonlu basit bir araca monte edilebilirler. Böylece daha ekonomik ve daha nitelikli bir yol kontrol aracı elde edilmiş olunur. Sistemin genel özellikleri ise aşağıdadır.

1-Yüksek denetim hızları.
2-En küçük hata yapıların hassas algılama.
3-Hassas GPS sistemi ve hat üzerinde alınan mesafe bilgileri ile, hat deformasyon görüntülerinin tam karşılaştırması. Bu şekilde kusurlu bölgelerinin yerinin tam tespiti.
4-Kolay ve sezgisel operasyon

Yol muayenesi yapılırken elde edilen veriler, sistemin ana bilgisayarında depolandığı gibi, GSM-R sistemine sahip hatlarda, anında yol bakım ekibine iletilebilirler. Böylece araç, hat boyunca ilerlerken, bakım ekibi de yola çıkar ve gerekli düzeltmeler hızlı bir şekilde yapılır.

1-Dikey ve yatay eğrilmelerin tespiti:





Sadece bu ölçüm kullanıldığında, denetleme hızı en fazla 160km/saat’tir. Lazer,  hassas lazer algılayıcı sensörler ve yüksek çözünürlüklü kamera görüntüleme sistemini kullanır. Milimetrik olarak hassas ölçüm yapılabilmektedir. Yanal eğrilmeler, ray üzerine enlemesine gönderilen lazerler, dikey eğrilmeler ise, raya boylamasına gönderilen lazerler ve bu lazerleri algılayan sensörler sayesinde tespit edilir.Tespit sonrası durum,sensörlerin bağlı olduğu bilgisayara kaydedilir.. Bu arada, kameralarla hattın görüntüsü elde edilir. Böylece, hat kontrol operatörüne görsel olarak veri iletilip, yorum yapabilmeyi sağlamaktadır. Ölçüm esnasında sınır değerlere yakın veya üzerinde bir salınım tespit edildiği zaman, diğer adımlarda  anlatılan, ölçüm cihazlarını da devreye sokar.

2-Ray mantarının üst yüzeyi ve balast malzemesinin kontrolü:




Sadece bu ölçüm kullanıldığında, denetleme hızı en fazla 210 km/saat'tir. Birinci adımda anlatılan ölçüm ile senkronize olarak kullanılabileceği gibi tek başına da kullanılabilinir. Lazer mesafe ölçerleri ve sensörler ile yüksek çözünürlüklü kameralarla, hem ray üzerindeki kusurları hemde balast malzemesindeki deformasyon tespit edilir. Zeminin ıslak olması kontrolü etkilemez. Kullanılan balast taşlarının olması gereken büyüklük aralığı, bu sensörlerin bağlı olduğu bilgisayara yüklenir. Dikey veya yanal eğrilme yukarıda anlatılan şekilde tespit edildiği zaman, bu algılayıcı sistem sayesinde balast ve ray üzerindeki kusurlar kontrol edilir. Ray üzerinde oluşan deformasyon, yüksek çözünürlüklü ve hızlı çekim yapabilen kameralarca görüntülenir. Bu görüntüler defalarca büyütülerek, deformasyonun ne tip bir deformasyon olduğunu ilgili operatöre gösterir.

3-Rayların, iç yan yüzeylerinin deformasyon kontrolü:







Sadece bu ölçüm kullanıldığında, denetleme hızı en fazla 100km/saat'tir. İlk adımda anlatılan ölçümle senkronize kullanılabileceği gibi tek başına da kullanılabilinir. Rayların iç yüzeylerini görüntüleyecek şekilde açılandırılmış yüksek çözünürlüklü ve hızlı çekim yapabilen kameralar sayesinde, oluşan deformasyonlar tespit edilir. Tespit edilen kusurlar, bu bölümün bağlı olduğu bilgisayara kaydedilir. İstenildiği zaman defalarca büyütülerek kusuru ilgili operatöre gösterir.

4-Travers ve travers/ray bağlantı ekipmanlarının kontrolü:







Traverslerin dış ve içte kalan kısımlarına odaklanan çok hassas ve hızlı çekim yapabilen kameralar sayesinde, traverslerde oluşan çatlaklar ve travers/ray bağlantı ekipmanlarındaki kusurlar, ayrıca gevşemeler tespit edilir.Bu ölçüm, ilk adımda yapılan eğrilme ölçümüyle bağlantılı olarak çalışır. İlk adımdaki ölçümde salınım değerleri, limte yakın olduğu bilgisi gelir gelmez, bu sistem, o bölgenin hassas olarak hızlı bir biçimde görüntüyü bağlı olduğu bilgisayara iletir. Bu sistem tek başına çalışmaz. Yüsek çözünürlükle elde edilen görüntüler defalarca net olarak büyütülebilir ve traverslerdeki ince çatlaklar bile gözlemlenebilinir.

Genel olarak analiz:
Sistem farklı kısımlardan oluşsa da, her kısımın yaptığı analiz sayesinde ortalama 100km/saat hızla hattın tam kontrolü sağlanır. Sistemin iki vagon şeklinde teşkil edilmesinin asıl sebebi ilk ölçümde elde edilen salınım değerlerine göre diğer ölçümleri devreye sokmasındandır. Kısaca salınım ölçümü ilk vagonda diğerleri ise ikinci vagonda bulunmalıdır. Aşağıdaki resimde, yukarıda anlatılan kontrol ekipmanlarının tümünü bulunduran araç gözükmektedir. Yukarıda kısım kısım anlatılan kontroller, ilgili kısımlara ait ayrı bilgisayarlara depolanır. Bu bilgisayarı kontrol eden ana bilgisayar sayesinde, bu kusurları bütün olarak görebilme ve analiz edebilmeyi sağlar. Buna hassas GPS ve alınan yol mesafe bilgileride eklenince, kusurlu bölgeyi veya bölgelerin yerlerinin tam tespiti sağlanır. Böylece, bakım/tamir ekibi zaman kaybetmeden kusurlu bölgeleri ve ne tip kusurları olduğu bilgisine ulaşarak gerekli ekipmanla yola çıkar.
Saygılarımla.



Web sayfası:  www.bvsys.de
« Son Düzenleme: 13 Nisan 2011 / 09:27 Gönderen: Ömer Tolga Sümerli »
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
 :)
Sevgili Ömer;
Tam zamanında, hemde TCDD için en gerekli olduğu anda bu konuyu gündeme getirmiş olmandan dolayı seni yürekten kutlarım.
Bildiğiniz gibi TCDD; Ankara-Eskişehir arasında YHT işletmeciliğine bu gün itibarıyla başlamış bulunmaktadır. Ülkemize hayırlı olmasını dilerim.
Bu YHT işletmeciliği açısından TCDD için en büyük eksik henüz böyle bir ölçüm ve kontrol aracının bulunmamasıdır. Tren setlerinin kontrolü için depo merkezlerinde neler yapıldı bilemiyorum fakat bu araçların kontrolünün eksikde olsa yine bu merkezlerde yapılabilir olduğunu da biliyorum. YHT işletmeciliği için en büyük sorun, yapılan yüksek hızlı ve standartlı yolun değerlerini uzun süre koruyabilmesi ve periyodik kontrolüdür. Önermiş olduğunuz bu sistem gerçekten TCDD için çözüm olabilir kanaatindeyim. Bu alanda yol kontrolünün daha yüksek hızlarda yapılması mümkünmüdür bilemiyorum fakat 100 km/saat hız bu iş için doğru bir hızdır. TCDD'ye sağlanacak bu aracın gelişen teknoloji ve görülebilecek başka eksiklikler açısından geliştirilebilir olması da ayrıca önemlidir.
Bu konuya önem veriyor olmamın diğer bir nedeni ise 2004 yılında yaşanılan tecrübedir. Bu dönemde çok sayıda yol aracı hat standartının korunması için seferber edilmişti. Fakat trafik yoğunluğu ve bu araçların bir süre sonra bölgelerine iade edilmiş olmaları nedeniyle hatta beliren olumsuzlukları tespit edebilmek imkansız hale gelmişti. Tecrübe seferlerinde bile aynı hat üzerinde iki gün arayla farklı yol davranışları ile karşılaşmıştık. YHT işletmeciliğinde de benzer sorunlar yaşanmaması açısından TCDD'nin en kısa sürede bu araçlardan temin etmesinin önem arzettiğini belirtmek isterim.
Saygı ve sevgilerimle
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Hızlı ve Çok Fonksyonlu Bir Yol Deformasyonu Kontrol Aracının Temel Yapısı Benzer Konular

Herhangi Bir Vagon veya Raybüsü Ray Deformasyonu Kontrol Aracına Çevirmek
Merhaba Değerli Arkadaşlarım.Elektronik kamera ve sensör teknolojisi hızla ilerlerken, demiryolları da bu teknolojiden en üst dü... Devamı...

Gösterim: 4072 - Yanıt: 3 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Yol Kontrol Aracının Önüne Takılan Tünel Yapı ve Yol Denetleme Sistemi
Merhaba Değerli Arkadaşlarım.Hepimizin bildiği gibi yol kontrol araçları, hızlı ve doğru olarak yoldaki malzemenin deformasyonu ... Devamı...

Gösterim: 2665 - Yanıt: 0 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Yol Kontrol Aracına Takılan Hızlı ve Çok Fonksiyonlu Katener Ölçüm Sistemi
Merhaba Değerli Arkadaşalrım,Yüksek hızlı hatlar başta olmak üzere elektrikli hatların dünya genelinde artması, yol kontrolüyle ... Devamı...

Gösterim: 3625 - Yanıt: 0 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Temel bilgiler
Bu konuyu çok konuştuk ama bir kez daha gözden geçirelim.Sürücü belgesi almış herkesin bildiği bir kavram vardır, geçiş üstünlüğ... Devamı...

Gösterim: 1095 - Yanıt: 0 - Başlatan:Göçebe (chomez)
Gaziray / Temel Atma Töreni
GAZİRAY İle Hem Vakitten Hem Yakıttan Tasarruf EdilecekGaziantep’te Başpınar-Oduncular arasında metro konforunda modern banliyö ... Devamı...

Gösterim: 997 - Yanıt: 0 - Başlatan:Göçebe (chomez)