Rica ederim.
1- İlk hat.
2- Bu, büyük ulaşım planının bir parçası. Başta Çin olmak üzere, 2007 yılında hedeflenen demir ipek yolunun bir bölümü bugünkü tabirle "bir yol bir kuşak" projesinin bir parçası. Bununla ilgili haritayı da aşağıda paylaşacağım. Çin, Rusya ve Kazakistan bağlantısı haricinde, özellikle Basra ve Arap bölgesine ulaşacak alternatif güzergahlar üzerinde de çalışma yapmakta. Dağların biraz daha geçit sağlayabildiği Tacikistan bağlantısı planları sayesinde, Çin-Tacikistan-Afganistan-İran güzergahı hedeflenmektedir. Afganistan'ın, Çin'e olan sınırı hem çok dar, hem de çok dağlık. Belki Çin tarafından bir sürpriz olabilir fakat, şu an için ideal güzergah Tacikistan üzerinden gözüküyor.
Bahsettiğiniz gibi her iki ülke de ekonomik olarak çok zor dönemler geçirirken, bu denli önemli bir yatırımın, bölge ekonomisine sağlayacağı büyük katkıların, tabi ki farkındalar. Ayrıca Çin faktörünü de unutmamak gerekiyor. Senelerdir anlatmaya çalıştığım konulardan biriydi bu.
3- Her ikisi de değil tabi ki.

Nedeni, 2004 yılından itibaren büyük atılımlar yapan Çin-Rusya-İran ve Kafkas ülkeleri-Avrupa ülkelerinin ulaşım stratejileri. Bir önceki haberde de paylaştığım gibi, hem salgın öncesi dünya ekonomisinin kötü gidişatı, hemde, salgınla beraber bu kötü gidişin hızlanmasına rağmen, Avrupa-Asya demiryolu trafiğinin 2020 yılında büyük artış göstermesi, planladıkları stratejilerinin ne kadar doğru olduğunun göstergesidir.
4- Aşağıda haberi geçen bölgenin demiryolu haritası var. Harita eski olduğundan sarı ve kahverengi ile gözüken "planlanan ve yapımı devam eden" hatların pek çoğu yapıldı.

Aşağıdaki harita da, farklı ray açıklıkları kullanan ülkelerin birbirine bağlantılarını gösteriyor.

2007 yılında Çin'in önderliğinde planlanan Asya-Avrupa bağlantısı.

Bunların haricinde mali sıkıntılardan dolayı İran-Irak demiryolunda biraz gecikme var. Bu tamamlandıktan sonra Irak-Suriye hattı da gündemde. Suriye'nin Lazkiye liman bağlantısıyla birlikte, Asya'nın Akdeniz'e açılması demek. Oysa İran-Türkiye bağlantısıyla bu olabilir, fakat bizde Van gölünü by-pass edecek bir demiryolu geçiş planı halen yok. Ayrıca, İran'ın Basra körfezindeki Bandaar Abbas liman bağlantısı ile, hem Asya'nın deniz yolu ile Güney Afrika bağlantısı, hem de, Avrupanın Hint okyanusu üzerinde güney Asya ve Avustralya bölgesi bağlantısı da, gündemde, asıl bizi ilgilendiren bu güzergah olmasına rağmen, bizde durum malum.
Umarım sözü uzatıp kafa karışıklılığına sebep olmadım.
Selam ve saygılarımla.