Gönderen Konu: İran-Afganistan Demiryolu Açıldı  (Okunma sayısı 427 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1771
İran-Afganistan Demiryolu Açıldı
« : 13 Aralık 2020 / 14:27 »




ISLAMABAD - Afganistan ve İran Perşembe günü aralarındaki ilk demiryolu hattını açarak, dönüm noktası niteliğindeki hareketin bölgedeki ticaret ve seyahat bağlantılarını artıracağını umduğunu ifade etti.

  225 kilometrelik hat, İran'ın doğusundaki Khaf şehrini Afganistan'ın batısındaki Herat şehrine bağlayarak, onlarca yıllık savaşın tahrip ettiği karayla çevrili Afganistan'a önemli bir ulaşım bağlantısı sağlıyor. 

Attaullah Nasib, ülkedeki ticari girişimleri teşvik etmeye yardımcı olan ve Afganistan Yatırım Kolaylaştırma Birimi olarak bilinen bir devlet kurumunun direktörüdür. Nasib, neredeyse koronavirüs salgını nedeniyle düzenlenen açılış töreninde, ülkesinin şu anda Çin'e kadar Orta Asya demiryolu ağlarına bağlı olduğunu söyledi. Nasib, Khaf-Herat hattının Afgan tüccarlara İran'ın demiryolları ve limanlarının yanı sıra Avrupa ülkelerinin demiryolu ağlarına erişim sağlayacağını söyledi. 
"Bugün burada açılışı yapılan tren istasyonu ... yurt içi büyümeyi, bölgesel istikrarı artırmak için uzun vadeli stratejik ekonomik kalkınmaya odaklanarak Afganistan ekonomisini geliştirecek ve özel yatırımı teşvik edecek pozitif bir ekonomik ortamı teşvik edecek" dedi.   
Afganistan Cumhurbaşkanı Eşref Ghani ve İranlı mevkidaşı Hassan Ruhani de Perşembe günkü, kargo trenlerinin hattın iki ucundan kalktığı sanal açılış töreninde konuştu.

Ruhani, açılışı ikili ilişkilerde "tarihi bir gün" olarak selamlayarak, ülkesinin ABD'nin ülkesine uyguladığı ekonomik yaptırımlara rağmen projeyi uygulayabildiğini söyledi. 
Ruhani törende İran medyasının aktardığı sözlerinde, "Bizim zaferimiz sizin zaferiniz ve mutluluğunuz bizim mutluluğumuzdur" dedi. 
Ghani ayrıca demiryolunu yalnızca iki ülke için değil, bölge ve ötesi için de "tarihi ve hayati bir proje" olarak nitelendirdi.
İranlı yetkililere göre, 2007'den beri yapım aşamasında olan tahmini 700 milyon dolarlık demiryolu bağlantısı yılda bir milyon yolcu ve altı milyon ton mal taşıyabilir.

Tahran, Kabil'e yaptığı kalkınma yardımının bir parçası olarak çoğunlukla sınırın her iki tarafındaki hattın inşasını finanse etti.
İran, ulusal demiryolu ağını doğu ve güneybatı Afgan sınır kasabalarına genişletmeyi planlayan, komşu Pakistan'dan sonra Afganistan'ın en büyük ikinci ticaret ortağıdır. 
Afgan hükümetinin eski danışmanlarından Torek Farhadi, "Ticaret bölgede çok ihtiyaç duyulan jeostratejik istikrar getirebilir" dedi.
Uluslararası Para Fonu'nda da görev yapan Farhadi, Khaf-Herat bağlantısının Afganistan'ın Azerbaycan ve Türkiye'ye kuru meyve ve mermer taş ihracatını potansiyel olarak kolaylaştıracağını söyledi. İran için, bağlantının Orta Asya ülkelerine Tacikistan ve Kırgızistan'a ihracat olanakları sunduğunu sözlerine ekledi.



Kaynak: https://www.voanews.com/south-central-asia/all-aboard-afghanistan-iran-open-first-rail-link


Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1771
Ynt: İran-Afganistan Demiryolu Açıldı
« Yanıtla #1 : 13 Aralık 2020 / 14:40 »
 Konunun önemi açısından, aşağıda bir harita ve haritayla bağlantılı olarak yapılan bir analizin linkini veriyorum.


Senelerdir anlatmaya çalıştığım, modern konvansiyonel hatlarımızın olması, Avrupa bağlantısındaki darboğazların giderilmesi (Marmaray tüp geçişi harici denizaltı kazılarak yapılacak bir tünel bağlantısıyla hızlı ve minimum zaman kısıtlamasının olacağı geçişin sağlanması) ve Van gölünü transit geçecek bir bağlantının yapılmasının önemi, sanırım daha iyi  anlaşılacaktır.







Analiz Linki: https://mantraya.org/analysis-five-nations-railway-corridor-project-increasing-connectivity-and-chinese-dominance-in-afghanistan/



Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Göçebe (chomez)

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1080
Ynt: İran-Afganistan Demiryolu Açıldı
« Yanıtla #2 : 13 Aralık 2020 / 16:34 »
Bilgilendirme için teşekkür ederim.

Gerek iletide verilen harita gerekse haberin aslındaki harita benim okuma yeterliliğimin altında. O nedenle sormak istiyorum;
1) İran-Afganistan arasındaki ilk hat mı bu?
2) Değilse, biri ABD ambargosuyla diğeri bildiğimiz yoksulluk ve terörle boğuşan 2 ülke, onca sorunun arasında neden böyle bir yatırımda israrcı oldular?
3) Baktığımızda bizden geri olduğuna yemin edebileceğimiz ülkelerin yöneticilerinin 'demiryolu' aşkları/israrları ahmaklıklarından mı kaynaklanıyor, bilgisizlikten mi?
4) Bölge demiryollarını ayrıntılı görebileceğimiz harita bağlantısı (linki)verebilir misiniz?

Saygılar,

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1771
Ynt: İran-Afganistan Demiryolu Açıldı
« Yanıtla #3 : 13 Aralık 2020 / 19:59 »
Rica ederim.


1- İlk hat.


2- Bu, büyük ulaşım planının bir parçası. Başta Çin olmak üzere, 2007 yılında hedeflenen demir ipek yolunun bir bölümü bugünkü tabirle "bir yol bir kuşak" projesinin bir parçası. Bununla ilgili haritayı da aşağıda paylaşacağım. Çin, Rusya ve Kazakistan bağlantısı haricinde, özellikle Basra ve Arap bölgesine ulaşacak alternatif güzergahlar üzerinde de çalışma yapmakta. Dağların biraz daha geçit sağlayabildiği Tacikistan bağlantısı planları sayesinde, Çin-Tacikistan-Afganistan-İran güzergahı hedeflenmektedir. Afganistan'ın, Çin'e olan sınırı hem çok dar, hem de çok dağlık. Belki Çin tarafından bir sürpriz olabilir fakat, şu an için ideal güzergah Tacikistan üzerinden gözüküyor.
Bahsettiğiniz gibi her iki ülke de ekonomik olarak çok zor dönemler geçirirken, bu denli önemli bir yatırımın, bölge ekonomisine sağlayacağı büyük katkıların, tabi ki farkındalar. Ayrıca Çin faktörünü de unutmamak gerekiyor. Senelerdir anlatmaya çalıştığım konulardan biriydi bu.


3- Her ikisi de değil tabi ki.  :)  Nedeni, 2004 yılından itibaren büyük atılımlar yapan Çin-Rusya-İran ve Kafkas ülkeleri-Avrupa ülkelerinin ulaşım stratejileri. Bir önceki haberde de paylaştığım gibi, hem salgın öncesi dünya ekonomisinin kötü gidişatı, hemde, salgınla beraber bu kötü gidişin hızlanmasına rağmen, Avrupa-Asya demiryolu trafiğinin 2020 yılında büyük artış göstermesi, planladıkları stratejilerinin ne kadar doğru olduğunun göstergesidir.


4- Aşağıda haberi geçen bölgenin demiryolu haritası var. Harita eski olduğundan sarı ve kahverengi ile gözüken "planlanan ve yapımı devam eden" hatların pek çoğu yapıldı.





Aşağıdaki harita da, farklı ray açıklıkları kullanan ülkelerin birbirine bağlantılarını gösteriyor.



2007 yılında Çin'in önderliğinde planlanan Asya-Avrupa bağlantısı.





Bunların haricinde mali sıkıntılardan dolayı İran-Irak demiryolunda biraz gecikme var. Bu tamamlandıktan sonra Irak-Suriye hattı da gündemde. Suriye'nin Lazkiye liman bağlantısıyla birlikte, Asya'nın Akdeniz'e açılması demek. Oysa İran-Türkiye bağlantısıyla bu olabilir, fakat bizde Van gölünü by-pass edecek bir demiryolu geçiş planı halen yok. Ayrıca, İran'ın Basra körfezindeki Bandaar Abbas liman bağlantısı ile, hem Asya'nın deniz yolu ile Güney Afrika bağlantısı, hem de, Avrupanın Hint okyanusu üzerinde güney Asya ve Avustralya bölgesi bağlantısı da, gündemde, asıl bizi ilgilendiren bu güzergah olmasına rağmen, bizde durum malum.


Umarım sözü uzatıp kafa karışıklılığına sebep olmadım.


Selam ve saygılarımla.
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı Göçebe (chomez)

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1080
Ynt: İran-Afganistan Demiryolu Açıldı
« Yanıtla #4 : 13 Aralık 2020 / 21:01 »
Yanıtlar ve ek bilgi için çok teşekkür ederim.

Çoğu zaman olduğu gibi gene başka ülkelere imrenmekle, o ülkelerdeki gelişmeler karşısında içimizi çekmekle yetineceğiz anlaşılan.

İnanılmaz değişimlerin eşiğinde/içinde olmak belki de tek tesellimiz olacak.

Selamlar ve saygılar,


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter