Gönderen Konu: Kıbrıs Demiryolu  (Okunma sayısı 8277 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1809
Kıbrıs Demiryolu
« : 31 Ekim 2008 / 17:36 »

Merhaba Değerli Arkadaşlarım.
Uzun zamandır Kıbrıs demiryoluyla ilgili, bilgi mahiyetinde bir yazı yazmayı düşünüyordum. Fakat elimdeki belgeler bana göre yetersizdi. İnternet araştırmamın ardından, gerçekten harita ve fotoğrafla yeterli olan bir sayfaya rastladım. Daha önce de araştırmıştım, ya sayfa yeni yayınlandı ya da gözümden kaçtı. Bu sayfa, internet ansiklopedisi olan wikipedia'ya ait. Yazıda "48 yıl süren bir demiryolu macerası" denilmiş. Aslında yapımına başlandığı 1904 yılından, hattın kapandığı 1951 yılına kadar geçen süre 47 yıldır. Biraz detaylara önem verdiğimden olsa gerek, bunu belirtmek istedim.  :)   Ayrıca, bu demiryolu  dekovil  olarak inşa edilmiştir. Yazının alt kısmında "Dış Bağlantılar" başlığı altında, bu demiryoluna ait resimlerin bulunduğu link verilmiş.
Saygılarımla.

http://tr.wikipedia.org/wiki/K%C4%B1br%C4%B1s_Demiryolu_%C4%B0%C5%9Fletmesi

Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Ynt: Kıbrıs Demiryolu
« Yanıtla #1 : 31 Ekim 2008 / 20:10 »
Kıbrıs'ta demiryolu işletmeciliği yapıldığını daha önce hiç duymamıştım ve bu bilgilendirmeniz için teşekkür ederim..Eğer daha önceden bilgim olsaydı Nisan ayındaki Kıbrıs gezim esnasında kalan istasyon binalarını ve dekovil araçlarını mutlaka görmeyi ve fotoğraflamayı planlardım..
Öyle anlaşılıyor ki ; Dekovil İşltemeciliği 1950'li yıllara gelene değin kullanışlı bir ulaşım aracı durumundaymış ancak bu yıllardan sonra galiba karayolu taşıtlarında güçlü gelişimler kaydedilmiş olmalı ki dekoviller de tek tek iptal edilmişler ve günümüzde bildiğim kadarıyla ülkemizde dekovil işletmeciliği artık yapılmıyor!
Sadece Eskişehir Osmangazi Üniversitesi kampüsü içerisinde hem nostaljik sergi hem de yılın bazı dönemlerinde okul içi öğrenci taşımacılığı amacıyla kısa bir dekovil hattı işletmeciliği var ve bu da Eskişehir Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nca hediye edilerek sonradan monte edilmiş..
Bir de İstanbul'da bu yıl turistik amaçla Rahmi Koç Müzesi tarafından inşa edilip işletmeciliğe açılan kısa bir dekovil hattı var..
Geçmişte özellikle kısa mesafeli yük taşımacılığında kullanılan dekoviller zannedersem bu ikisi dışında artık bulunmuyor..
Daha önce hiç Dekovil görmemiş olanlar ;
http://groups.google.com.tr/group/RailFoto/web/dekovil  adresinden Eskişehirdeki Dekovilin fotoğraflarını görebilirler..


Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1809
Ynt: Kıbrıs Demiryolu
« Yanıtla #2 : 01 Kasım 2008 / 11:10 »
Rica ederim değerli trenci96. Umarım Kıbrıs'a tekrar gidip, bir demiryolcu gözüyle detayları fotoğraflama imkanınız olur.
Dekovil ya da daha türkçesi dar hatlar, göreceli olarak nüfusun daha az olduğu, daha küçük işletmelerin ya da tek tip bir işletmenin olduğu (küçük maden ocakları gibi) ve ticaret hacmi küçük olan liman bağlantıları için tercih edilmişlerdir. Başka bir tercih sebebi ise, daha düşük maliyetli ve hızlı inşa ediliyor olmalardır.
1923 yılına gelindiğinde, ticari amaca hizmet eden dekovil hatları;
- Mudanya-Bursa Hattı  41km.
- Haliç-Karadeniz Sahra hattı (İstanbul)  62km
- Erzurum-Sarıkamış hattı  232km
Ayrıca o dönemde, askeri amaçla inşa edilmiş 127km uzunluğundaki Ankara-Yahşihan-İzzetin arasında'da dekovil hat vardı.
1926 yılına gelindiğinde, genç Cumhuriyetimizin en önemli politikası demiryolu olmuş, fakat, mali sıkıntılar nedeniyle yeni yapılacak hatların bir kısmının dekovil olarak yapılması öngörülmüştür. Dönemin Genel Kurmay Başkanı Fevzi Paşa bu görüşe şiddetle karşı çıkmıştır. Nedeni ise, askeri nakliyatlarda dar hattan geniş hatta aktarmada zorluklar yaşanacağı, buna bağlı olarak zaman kaybı yaşanacağı yönündedir. Ayrıca,  aktarma istasyonlarına yapılacak herhangi bir saldırının, askeri nakliyatı tamamen keseceğini belirtmiştir. Bu hususlar dikkate alınarak yeni yapılacak demiryollarının standart genişlikte (1435mm) yapılması kararlaştırılmıştır.
Daha sonraki dönemlerde dekovil tamamen terkedilmemiş, şehir merkezi ile merkez dışında kalan, fabrika ve askeri havaalanı gibi yerlere işçi taşıma amaçlı dekovil hatlar döşenmiştir. Bunlar, Eskişehir ve Aydın Nazilli'de kurulmuştur. Nazilli'de ki Sümerbank işçilerini taşıyan trene, yöre insanları "Gıdı Gıdı Treni" ismini vermişlerdir. Daha sonra karayolu taşımacılığı artmış, istenilen yöne gidebilen karayolu taşıtları ve bu taşıtların gittiği yollar, dönemin şartlarına göre daha hızlı ve ucuza yapıldığından, şehir içi dekovil hatlarının da sonunu hazırlamıştır.
Saygılarımla.

Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı rkg0054

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 15
Ynt: Kıbrıs Demiryolu
« Yanıtla #3 : 06 Ocak 2009 / 23:15 »
Ömer Bey Erzurum-Sarıkamış demiryolu hakkında (dekovil)bilgi alabileceğimiz bir kaynak bulabilirmiyiz?Yardımcı olursanız sevinirim
OYUN BİTİNCE ŞAH'TA PİYONDA AYNI KUTUYA KONUR...

Çevrimdışı Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1809
Ynt: Kıbrıs Demiryolu
« Yanıtla #4 : 07 Ocak 2009 / 13:41 »
rkg0054 bey. Bahsettiğiniz dekovil hat kısa ömürlü olduğu için, ilk aşamada fazla kaynak bulmak biraz zor. Bunun için biraz zaman gerekiyor. Bildiğim kadarıyla bu hat, Rus'ların Erzurumu işgalinden sonra yine Ruslar tarafından yapılmış olduğu. Daha önceden Kars'a kadar geniş hatlı bir demiryolunu zaten yapmışlardı. Erzurum'u işgal ettikten sonra, askeri amaçlı olmak üzere, yapımı kolay ve hızlı olduğu için bu dar hattı yapmışlar. Cumhuriyet döneminden sonra Erzurum-Sarıkamış hattının diğer hatlarla olan genişlik farklılığından yaşanan işletme zorlukları yüzünden, bugün kullanılan standart hat yapılmış.
Bendeki yazılarda tarihlerde tutarsızlık olduğunu farkettiğimden tarihlerini yazmadım. Detaylı bir kaynak bulabilirsem sizi haberdar edeceğim.
Saygılarımla.
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı rkg0054

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 15
Ynt: Kıbrıs Demiryolu
« Yanıtla #5 : 08 Ocak 2009 / 12:45 »
Teşekkür ederim.
Profilimdeki resim dedem 1941 yılında Erzurum Sarıkamış arasında Sivişli İstasyon şefi olarak görev yaparken çekilmiş.,
O bölgede görev yaptım ama bu konuda doğru düzgün kaynağa rastlayamadım.
Bu arada askerliği Kıbrıs'ta yaptım.Lefkoşe Mağusa arasında bahsettiğiniz güzergahın üzerine karayolu yapıldığı söylenmişti.Ama İstasyon binası veya başka bir kalıntı görememiştim..
Adamlar İngilizlerin posta kutularını bile saklamışlar ama trenler ve istasyonlarla ilgili herşeyi yok etmişler...
OYUN BİTİNCE ŞAH'TA PİYONDA AYNI KUTUYA KONUR...


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter