Gönderen Konu: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması  (Okunma sayısı 6466 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1745

Merhaba Değerli Arkadaşlarım.
Bu konu geçenlerde haber olarak basına yansımış ve üzülerek bu haberi izlemiş veya okumuştuk. Bu konuyla ilgili yazmak istediğim bu yazıyı işlerimin yoğun olmasından ötürü biraz geç yazıyorum. Lütfen kusura bakmayın.

1992 yılında Kayseri'deydim. Soğuk bir kış sabahında, makine mühendisi arkadaşımla sohbet ede ede yolda yürüyor, bir yandan da  gece donan arabalarının altına ateş yakıp araçlarını çalıştırmak için uğraşanlara bakıyorduk. Her zamanki gibi ben lafı dönüp dolaştırıp demiryoluna ve dizel lokomotiflere getirdim. Arkadaşım bir dönem Rusya'da çalıştığı ve o da tenlere biraz meraklı olduğum için, "Sibirya'soğuğunda dizel lokomotifleri nasıl bekletiyorlar?" diye bir soru sordum. O'da tam emin olmamakla birlikte, kendi duyduğu bir sistemi anlattı. Hatırladığım kadarıyla ben de size nakledeyim.
Aslında sistem basit görünüyor. Öncelikle lokomotiflerin gövdesinin iç kısmında ısı izolasyonu için elyaf benzeri bir madde konuluyor. Sonra ise, başta radyatör olmak üzere motorun muhtelif yerlerinde ısıtıcı rezistanslar bulunuyor. Bu rezistanslar imalat esnasında, motor, fren kompresörü gibi yerlere takılıyor. Bu rezistansların elektrik bağlantısı için lokomotifin dışarısında bir yere bir priz takılıyor. Lokomotif, depoya girdiği zaman, bir kablo aracılığıyla lokomotifteki priz ile deponun içerisinde bulunan priz arasında bağlantı yapılıyor. Lokomotifin motoru durdurulup beklemeye alınıyor. Depodan sağlanan elektrik ile ısınan rezistanslar, donmayı engelliyor.
Bende merak edip sormuştum, bu lokomotiflerin motorunu ısıtmak için güçlü rezistanslar gerekir bu da enerjiyi fazladan harcamak anlamına gelmez mi? Diye. İkimiz bu soruya birlikte cevap vermiştik. Lokomotif deposunu komple ısıtmaya kalkmak için de büyük sayılabilecek enerjiye ihtiyaç vardı. Fakat, depoyu 24 saat sıcak tutmak gerekiyordu. Oysa ki bu sistemde, sadece soğuk halde bekleyecek lokomotifler enerji harcayacaktı. Bazen 1 bazende hiç lokomotif olmayabilirdi. Bu sebepten bize bu sistem daha tasarruflu gelmişti. Şayet kendisi bu yazıyı bir şekilde okursa, ismini hatırlamadığım için özür dilerim.

Değerli arkadaşlarım, Erzurum'da , Sivas'ta ve soğuk bölgede lokomotif deposu olan diğer yerler için yukarıdaki sistem için bir araştırma veya bir çalışma yapılabilinir mi? Gerçi bu sistemi anlatan arkadaşım da, tabiri caizse kulaktan duyma şekilde öğrenmiş. Sistem gerçekten var mı? Yoksa başka bir şekilde mi uygulanıyor kesin bilmiyordu. Bu sohbetten de benim hatırladıklarım bu kadar.
Ne dersiniz arkadaşlarım? Sizce araştırmaya değer mi?

Saygılarımla.

 
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Makinist_26/ Kenan ÖZCAN

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 574
  • ESKİŞEHİR
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #1 : 06 Ocak 2009 / 16:21 »
Sayın Ömer Bey;
Araştırmaya Değer Bir Sistem Tabikide. Tüm Depoyu Isıtmak Yerine Sadece Lokomotif Bölmelerine (radyatör+motor v.s) Gereken Yerlerine IsıtmA Sisteminin Yerleştirilmesi Daha Mantıklı. Tüm Depoyu Isıtmaya Kalksak Dünyanın Enerjisini Harcarız. Ama Makinaya Uygulayacağımız Bu Sistem Şuan Yakılan Yakıttan Daha Tasarruflu.
Ama Gelgelelim İşin Yapılıp Yapılmaması Tarafına. Uğraşılırsa Çok Ekonomik Bir Sistem. Tabi Yapılırsa. SAYGI VE SEVGİLERİMLE...
DEMİR YOLLARI MEMLEKETİN KAN DAMARIDIR !!!

cuneytgurler

  • Ziyaretçi
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #2 : 06 Ocak 2009 / 16:46 »
ben lokomotif iç dizaynını tam olarak bilmemekle beraber, hatta bu donma nın nerde olduğunu bile bilmiş değilim. yinede aklıma gelen bir sistem donan kısmın iç çeperlerine sıcak su kanalları yapılarak, bu kanalların makina soğuk beklerken dışardan sıcak su ile beslenmesi(insana verilen serum misali) fikrini düşünebilirim. ayrıcada basında çıkan hesaplamalar bana biraz abartı geldi, yani öyle bir hesap yapıldıki o konuda zanedersin makinalar depoda günlerce rölantide çalışarak bekletiliyor. bence yok böyle birşey, TCDDnin 24 saat röleantide bekletecek lokomotifimi var allasen, hemen bir tren yaparlar loko sağlamsa.

Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #3 : 06 Ocak 2009 / 16:53 »
Bence burada asıl kafa yorulması gereken nokta : Isıtma için gerekli olan enerji ile mevcutta sarfedilen enerji arasındaki farkı hesaplayıp gereksiz enerji kaybının önüne geçilebilmesidir.
İster mazotla rolentide çalıştırılarak,ister kalorifer tesisatlı bir hangar yapılarak,isterse diğer yollarla bir şekilde bu lokomotifler dondurulmadan hazır bulundurulmak zorundadır ve kış aylarında da mecburen bunun ek bir maliyeti olacaktır..
Isı konusunda uzman mühendisler bir hesplama yaparak makina başına rolentide harcanan saatte 10 lt mazot(genelde söylenen bu) gideriyle diğer alternatif ısıtma sistemleri arasında maddi olarak nasıl bir fark oluşacağını ortaya koyabilirler ve TCDD de önüne konulan bu seçenekler içerisinde en ekonomik olanını uygulayabilir!..
Bence de mesela her makina için ayrı ayrı mazot harcanacağına her depo hangarına bir sofaj makinası yerleştirilse ve kış aylarında uygun bir tesisatla depo içerisindeki tüm lokolar bu sofaj ısısıyla ısıtılsalar belki de mevcut duruma göre daha az enerji sarfiyatı oluşabilir!Yani bunu salladım ama eğer kafa yorulacak olunursa mutlaka daha ekonomik çözümler bulunabileceği kanısındayım..
Saygılarla..

Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #4 : 06 Ocak 2009 / 23:08 »
Merhaba Sevgili Dostlar;
Bir lokomotifin motorunun sıcak tutulması ve donmasını önlemenin iki temel yolu var. Birincisi bulunduğu mekanı sıcak tutmak. Ankara, Haydarpaşa, Eskişehir  vb. büyük depolarda iç mekan ısıtıldığı için lokomotifler donmaz ve her daim sıcak tutulur. İkinci yöntem ise lokomotiflere takılacak yardımcı bir motor sayesinde motor blokunun tüm soğutma suyu devir daim edilir ve lokomotifin donması önlenir. Bu ikinci sistem maalesef ülkemizde bulunmamaktadır. Bu nedenlede lokomotifin donmaması için saatlerce çalışır durumda bırakılmaktadır. Bizleri isyan ettiren de budur zaten. Petrolun son derece değerli olduğu günümüzde saatlerce motoru çalışır durumda bırakmak insanı üzmektedir. Bizleri vicdanen üzen burum TCDD'nin de bütçesini üzmektedir. Aslında sorunun çözümü için çok değişik çözümler üretilebilir. Dışardan sağlanacak sıcak bir sunun motorda dolanımı sağlanabilir. Yada dediğimiz gibi lokomotife monte edilecek bir yardımcı motor bunu sağlayabilir.
Sevgi ve saygılarımla
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE

Çevrimiçi Ömer Tolga Sümerli

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 1745
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #5 : 07 Ocak 2009 / 09:25 »
Değerli Arkadaşlarım.
Bir şey dikkatimi çekti. Bu konuyla ilgili ve daha önceki haberde yapılan yorumlarda hep yakıt israfına değinilmiş. Tabi ki yakıt önemli ve değerli. Fakat motorun gereksiz yere çalıştırılması motor ömrünü etkiler düşüncesindeyim. Yoksa yanılıyor muyum?
Saygılarımla.
Çalışmadan, Yorulmadan, Üretmeden Rahat Yaşamak İsteyen Toplumlar, Önce Haysiyetlerini, Sonra Hürriyetlerini, Daha Sonra da İstiklal ve İstikballerinin Kaybederler.
                                                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK

Çevrimdışı mst

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 113
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #6 : 22 Şubat 2010 / 18:06 »
Değerli arkadaşlar;
Bu konuya uzun süredir yazı yazılmamış. Yeni üye olmuş sayılırım, bu nedenle öğrendiklerimi paylaşmak istedim. Yanlışlarımı düzeltirseniz sevinirim.
Demiryolcu değilim ama, bildiğim ve gördüğüm kadarıyla, büyük jeneratörlerde motor suyunu sürekli sıcak tutarak devreye girmesini çabuklaştırmak amacıyla, şehir şebekesine bağlanan bir ısıtma tertibatı vardır. Ayrıca, başka bir sitede DE21500 loko nun şemasını incelerken "motor suyu ısıtma tertibatı" gibi bir yazı dikkatimi çekmişti. Yine öğrendiğim kadarıyla son imal edilen DE33000 lokolara APU (assistant power unit) yani yardımcı güç ünitesi monte edilmektedir.
Araç hareket etmiyorken ana motoru çalıştırmayıp, güç ihtiyacını daha küçük ünitelerle karşılama düşüncesi ve buna ait teknolojiler yeni değildir, mesela havacılık sektöründe ben kendimi bildim bileli bu yöntem kullanılmaktadır. Her uçağın bir jeneratörü vardır. Sorun bence yukarılardan birinin "bundan sonra böyle yapınız" demesi ya da dememesi sorunudur, yani idarecilerin "irade beyanı" dır. Çözmeye niyet edildikten ve kafa kafaya verildikten sonra çözülmeyecek sorun yoktur.

Çevrimdışı __SHERiFF___

  • Emektar Üye
  • ***
  • İleti: 81
Ynt: Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması
« Yanıtla #7 : 21 Kasım 2013 / 00:41 »
Bu duruma çözüm çok kolay :)

Lokomotif depolarını gaz betonla ördükten sonra gaz betonların üzerini izolasyon malzemesi olan Straforla kapliyacaz!sonra duvarları bazalt elyafla kapliyacağız!

http://www.bvolokno.ru/catalog/detail.php?ELEMENT_ID=363

Camları ısıl cam ile değiştireceğiz!

Lokomotiflerin gireceği yeride büyük bi pimapen kapı ile kapatacağız!

dışarısı -50 bile olsa içersi ise 5-10 dereceden bile sıcak olur

5-10 derecedede hiçbir lokomotif donmaz!

Bazalt yünüyle kaportanın iç kısmını sararız ve bi güzel tren normal hava sıcaklığındaki gibi olur!

http://www.tasyunu.gen.tr/

Not: Taşyünü pahalı bişe diildir! çok ucuz bişedir

http://www.balkotrade.com/tasyunu/rabitz-teline-dikili/rabitz-telli-sanayi-siltesi-3cm-125-kg-m3.html

Hatta Bu lokomotifin sesinide azaltır!


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Soğuk Halde Bekleyen Dizel Lokomotiflerin Donmaması Benzer Konular

Çift Kabinli Dizel Lokomotifler
Merhaba Değerli Arkadaşlarım.Ülkemizde, anahat yük taşımacılığında kullanılmakata ve halen üretilmekte olan dizel lokomotifler, ... Devamı...

Gösterim: 9363 - Yanıt: 7 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Türkiye dizel elektrikli lokomotif üssü olacak
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, TÜLOMSAŞ’ın General Elektric ile imzaladığı anlaşma sonucunda Türkiye’nin ileri teknoloji ürün... Devamı...

Gösterim: 2718 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Dizel Lokomotif Yakıt Deposu
Dizel Lokomotiflerin yakıt depoları kaç litre yakıt alır ve azami yüklü bir dizel loko, bu yakıtla kaç km gidebilir Cevap verenl... Devamı...

Gösterim: 9103 - Yanıt: 1 - Başlatan:Tilki
Türkiye'nin ilk yerli dizel tren seti raylarla buluştu.
Türkiye'nin ilk yerli dizel tren seti raylarla buluştu. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, ''Bugün, Türk firma, mühendis ve işç... Devamı...

Gösterim: 5624 - Yanıt: 6 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Lokomotiflerin Güçleri
Saygı Değer Üstatlar   Lokomotifleri, elektrikli ve dizel olarak ayrı ele aldığımızda1 - En güçlü elektrikli lokomotif kaç ton y... Devamı...

Gösterim: 4302 - Yanıt: 2 - Başlatan:Tilki