Gönderen Konu: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.  (Okunma sayısı 8365 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı yakup

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 432
TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« : 09 Mart 2008 / 12:51 »

Sevgili levent abimin önerisi ve sayın adminimizin yol göstermesiyle bu konuyu burada yorumlarınıza açmak istedim.ben biraz hızlı tren konulu başlıkta konuyu işlemeye çalıştım.inşallah sizlerin yorumlarıyla ve bizlerinde katılımıyla detaylıca işlemeye çalışacağız.Benim kanaatimce dışarıya bağlı olmaktansa kendi ürettiğimiz elektrikten kullanarak çalışan makinalardan alınsa daha iyi olur kanaatindeyim.fakat bunuda yaparken toshıbalarda düştüğümüz yanılgılara düşmemek lazım.geçen lıfe isimli demiryolu dergisinde zannedersem bir lokomotif görmüştüm.toshıbadan daha küçük fakat trafo çıkışı 9000 kv yani yaklaşık 3 katı .(rakamlar yakın değerlerdir yanılabilirim.)bu ne demek 3 katı yük çekebilir.bu tip bir makina alınabilir.bir ara sımens le deneme sürüşü yapılıyor falan gibi haberler kulağımıza gelmişti fakat bir şey çıkmadı.ha bunuda önerirken dizel makina alınmasın da demiyoruz.ihtiyaç kadar alınsın.demiryollarımızda elektrikli hat işletmeciliği yapılan yerlerde lüzumsuz yere dizel çalıştırılmasın.özellikle son dönemlerde elektrikli lokomotifler çeşitli sebeblerle azaldı fakat yerine gelen yok.konu hakkında yorumlarınızı bekliyorum.selamlar ve saygılar.
* İnsan emeğini takdir etmeyen kimseye,insan dememelidir.Çünkü o, hayvana benzer.
* Dürüstlük,doğruluk ve iyilikle ünlenmiş kimseleri,kendine yakın tut ; onlara iş ver.     (Kutadgu Bilig)
*Gayretli çocuğa falaka değil,bir söz yeter.Çünkü herkese dayak ile edep dersi vermek mümkün değildir(Nabi)

Adk System Advertising


Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #1 : 09 Mart 2008 / 13:53 »
Açılan bu konuda işlenmek istenilen ana tema nedir tam anlayamadım ama okuyup anladığıma göre benim de bu konudaki görüşlerim şu şekilde olacak :
>TCDD 2003 yılında hızlı tren işletmeciliği kararıyla birlikte bunu sadece işletmecilikle kalmayıp aynı zamanda hem iç piyasa ihtiyacı hem de dışarıya ihracat yapmak amcaıyla hızlı tren seti üretimi yapmayı da hedeflemiş ve bu amaçla da Adapazarı Tüvasaş alanı içerisinde yeni bir fabrika kurma anlaşması yapmıştır.Bu fabrikanın yapım çalışmaları devam etmektedir ve yakın bir zamanda ülkemizde hızlı tren setleri üretilip pazarlaması da yapılacaktır..
Ancak anladığımız kadarıyla Eskişehir-Ankara arasında kullanılacak setler yine dışarıdan ve İspanyadan ithal edileceklerdir..
>Her fırsatta da dile getirdiğimiz üzere TCDD şebekesi'nde değişik demiryolu teknolojileri bulunması nedeniyle birden fazla işletmecilik türü uygulanmaktadır.Bunlardan biri şebekenin % 30'unu kapasayan elektrikli-sinyalli CTC işletmeciliği iken ve bu hatlarda genellikle elektrikli tren işletiliyorken,şebekenin % 70'i elektriksiz ve sinyalsiz TMİ işletmeciliği kapsamındadır ve bu bölgelerde sadece dizel enerjiye dayalı DE lokomotifler çalıştırılabilmektedir..
Yakın zamanda hızlı tren hatlarının da işletmeye açılması sonucu her ne kadar CTC'ye benzese de ekipman ve işletmecilik yapısıyla daha farklı özellikler arzeden hızlı tren setlerinin devreye sokulmasıyla TCDD 3 çeşit işletmecilik yapıyor olacaktır..
>Bu çeşitlilik ve şebekenin alt yapı ve ekipmanları arasındaki farklılıklar nedeniyle birçok konularda problemler yaşanacaktır..Mesela bu işletmecilik türleri için ayrı ayrı eğitimler verilmesi her türün personelinin ayrı uzmanlık alanlarına sahip olması ve diğer hatlardaki personelin başka bölgelere gittiğinde ehliyet yetersizliği nedeniyle oralardaki işletmeciliği yapamayacak olması gibi!..
Bu ve benzeri nedenlerle TCDD'nin önümüzdeki yıllardaki işletmecilik politikasının belirli ortak paydalar yaratılarak bir standardizasyona kavuşturulması gerektiğidir..Yani TCDD diğer ülke demiryollarından farklı olarak kendi şebeke özelliklerine göre ortak işletmecilik satndartları geliştirerek bunu yaygınlaştırma cihetine gitmelidir,bir örnek verecek olursak ; şimdi dahi CTC işletmeciliğinde kullanılan ATS'lerin şebekedeki farklı uygulamaları sonucu batı ATS'leri doğu da doğu ATS'leri de batı da çalışmamakta ve bu da büyük sorunlara neden olmaktadır..
>Lokomotifler konusunda ise benim önerim TCDD hatlarına uygun olarak geliştirilebilecek hem elektrikli enerji ve pantoğrafla ve hem de elektriğin olmadığı TMİ hatlarında da çalıştırılabilecek DE özelliklerine sahip yeni lokomotifler tasarlanıp üretilmesidir..Böyle bir tasarımın 150 yıllık demiryolu birikimleriyle Tülomsaş yada diğer fabrikalarımızda üretilebileceğini varsayıyorum..
Saygılarla..

« Son Düzenleme: 09 Mart 2008 / 13:57 Gönderen: trenci96 »

Çevrimdışı yakup

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 432
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #2 : 09 Mart 2008 / 16:02 »
aydınlatıcı bilgileriniz için teşekkürler sayın abim.bu konuyu genel olarak tartışmaya açtım.amaç tcdd nin hangi çeken araçlara ihtiyacının olduğu ve bunlarında hangilerinden maksimum kazanç veya verim alabileceği hususundaki bilgilerinize başvurmak.bunun yanındada mevcut uygulamaları tartışmaya açmak.bu fikrin nereden ortaya çıktığıda ilk yazımda açıklanmıştır.ilgilerinize ve yorumlarınıza şimdiden teşekkürler.selamlar saygılar.
* İnsan emeğini takdir etmeyen kimseye,insan dememelidir.Çünkü o, hayvana benzer.
* Dürüstlük,doğruluk ve iyilikle ünlenmiş kimseleri,kendine yakın tut ; onlara iş ver.     (Kutadgu Bilig)
*Gayretli çocuğa falaka değil,bir söz yeter.Çünkü herkese dayak ile edep dersi vermek mümkün değildir(Nabi)

Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #3 : 09 Mart 2008 / 21:58 »
Merhaba Sevgili Demiryolu Sevenler;
Cer Teknik Elemanları eğitiminde ilk sorduğum soru.
binde 10 rampada 1000 ton çeken bir lokomotifin gücünü 2 katına çıkartırsak ne kadar yük çekeriz?

Verilen cevaplar:
iki katı yük çekeriz
iki katı yükü daha hızlı çekeriz.

Bende derdim ki onlara; Cevabınız maalesef yanlış "CER MEKANİK BİLGİSİ'ni bu yüzden öğrenmek zorundasınız.

Bir lokomotifin gücünü iki katına çıkarmanız size daha fazla yük çekme imkanı yaratmaz. Yalnızca lokomotifin tam gücünü kullanamadan aynı miktarda yük çekebilirsiniz. Çünkü tam gücü asla kullanamazsınız, bunun nedeni ise bu yeni gücün yarattığı yeni patinaj noktasının büyüklüğüdür.

İhtiyacınız olan lokomotifi belirlerken ilk yapılması gereken; bu lokomotiften ne beklendiğinin rakam olarak ortaya konulmasıyla başlar.
Yolcu treni mi çalıştıracaksınız? yoksa yük treni mi çalıştıracaksınız? karar verin. Yoksa genel bir yaklaşımla ben her ikisinde de çalıştırırım mı diyorsunuz.

İşte cevaplar:(elektrikli lokomotif)
Yolcu treni çalıştıracaksanız ana trafodan yolcu aydınlatma, ısıtma ve klima ihtiyacı için enerjinin ayrılmasını istiyorsunuz demektir. (ana trafosundan bu enerji ihtiyacı için güç ayrılan bir lokomotifi yük treninde çalıştırdığınızda bu ayrılan güç ile ilave yük çekemeyeceğini bilmeniz lazım) Bu lokomotifin hangi rampa değerinde hangi hızla kaç ton yolcu trenini götürmesini istiyorsunuz (TCDD genellikle Bilecik rampa (binde 27) sını esas alır)(dar yarı çaplı kurplar itibarıylada azami 65 hız esas alınır). Bu neden önemliidir? Kullanamayacağınız güç sizin için ekonomik olmaz.(ekonomiyi de düşünmek gerekiyor) Yani kontrolsüz güç, güç değildir. Yolcu treni için bu rampada yapılabilecek hızı (65 demiştik) belirlediğinizde aslında azami hızın gerektirdiği patinaj hızına da karar vermiş olursunuz. Bu verilere göre ihtiyaç duyulan trafo gücü, cer motor gücü, lokomotif ağırlığı, bu güce karşılık olarak yapılabilecek azami hızı "CER MEKANİK BİLGİSİ" marifetiyle hesap eder TCDD'ye kazandırırsınız.

Yük treni çalıştıracaksanız; ana trafodan aydınlatma, ısıtma ve klima ihtiyacı için enerjinin ayrılmasına gerek yoktur. Bu lokomotifin hangi rampa değerinde hangi hızla kaç ton yük çekmesini istiyorsunuz (TCDD genellikle Bilecik rampa (binde 27) sını esas alır)(dar yarı çaplı kurplar itibarıylada azami 65 hız esas alınır). Bu bölgede 65 hız yapılabilecek azami hızdır. Hat kabiliyetindeki bir sınırlama nedeniyle yük treni çekerken bile çok yüksek bir hıza ihtiyacınız yoksa sizin için ölçü burada hız değil bu rampada çekilebilecek azami yük olmalıdır. Azami yükü en düşük hızla çekebilirsiniz (fizik kuralıdır) bu durumda lokomotifinizin patinaj hızının son derece düşük olmasını dikkate almak durumundasınız. Bunun için asenkron cer motorlu (3 fazlı AC akım tahrikli) araç tercih etmelisiniz. Bu size hem bakım onarım maliyetlerinde ucuzluğu hemde daha düşük hızda daha fazla cer gücü sağlayacaktır.(yaklaşık %25). Eğer yük için aldığınız bir lokomotiifi kazara yolcu trenine verirseniz ton başına enerji maliyetinizin artacağını da hesaba katmalısınız. Düşük patinaj hızı sağlayabilmek için hattın izin verdiği azami dingil basıncında bir lokomotif istiyorsunuz demektir. Çünkü patinaj hızının hesabında lokomotif dingil basıncının belirleyici olduğunu unutmamalısınız. İzin verilen bu basıncı altında seçeceğiniz lokomotif, cergücünden istenildiği gibi yararlanamama sonucunu doğuracaktır.

Ben seçeceğim lokomotifi hem yükde, hemde yolcuda kullanmak istiyorum diyorsanız; Tam bir yanılgı içerisinde olduğunuzu söylemek zorundayım. Bu şuna benzer; Bir TIR çekicisiyle konteyner de çekebilirsiniz, motoru olmayan bir otobüste çekebilirsiniz. Bu ne derece doğru ise sizin tercihiniz de o kadar doğru olur, dolayısıyla tartışmıyorum.

Bu konu aslında çok daha uzun ve karmaşıktır. Ben anlaşılabilir olması açısından tezi rakam olarak ortaya koymadan sonuçları itibarıla açıklamaya çalıştım.
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE

Çevrimdışı yakup

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 432
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #4 : 11 Mart 2008 / 00:53 »
sevgili levent abi aydınlatıcı bilgileriniz için teşekkür ediyorum.çok güzel izah etmişsiniz.yanlız konuyu birazda yakıt yönünden izah ederseniz vede günümüzde tcdd de ki makina alımlarına değinirseniz.sayenizde bizlerin kafalarındaki fikirlere ışık tutacağınız kanaatindeyim.yorumlarınızın devamını bekliyorum.saygılar
* İnsan emeğini takdir etmeyen kimseye,insan dememelidir.Çünkü o, hayvana benzer.
* Dürüstlük,doğruluk ve iyilikle ünlenmiş kimseleri,kendine yakın tut ; onlara iş ver.     (Kutadgu Bilig)
*Gayretli çocuğa falaka değil,bir söz yeter.Çünkü herkese dayak ile edep dersi vermek mümkün değildir(Nabi)

Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #5 : 11 Mart 2008 / 13:46 »
İşin yakıt yönü, yani enerji gideri
Bir yolcu treninin aslında lokomotif + vagonlardan oluşması yanlıştır. Bunun adı israf ekonomisidir. Yolcu taşımacılığı için elektrikli (EMU) yada dizel (DMU) tren setleri kullanılmalıdır. Şartlar, lokomotif + vagon şeklinde bir işletmeciliği zorunlu kılıyorsa bu durumda hattın en dik kesiminde yapılacabilecek hız ve çekilebilecek azami yük dengesini yaratmalısınız. Bu ise yine cer makanik bilgisi alanına girmekte ve hesaplanması gerekmektedir. Bundan amaç ise ton başına enerji giderini minumum yapmaktır.
Örnekleyecek olursak:
Ankara'dan Haydarpaşa'ya aynı lokomotifle 5 vagonlu bir yolcu trenini enerji gideri 10 vagonlu ve aynı lokomotifli bir başka trene göre yaklaşık olarak iki katıdır. Siz ticaret dairesi olarak bunun bilemezsiniz. bunun böyle olduğunu ve enerji giderinin fazlalığından dolayı fazla miktarda bilet ücreti ile ücretlendirilmesi gerektiğini size cer dairesi söylemelidir. (Söylüyormu acaba?)(Cer dairesinde bunun hesabını yapan var mı acaba?)

Lokomotif alımı:
Eskiden Cer Mekanik şubesinde alınacak lokomotifin nasıl bir özellik taşıması gerektiğine dair uzun uzadıya hesaplar yapılır, değişik ulusların ürettiği lokomotiflerin teknik dataları incelenir, TCDD'nin alıncak bu lokomotiflerden ne beklediği masaya yatırılır ve sonrada ihale edilirdi. Şimdi nasıl ihale edildiğini isterseniz yazmayayım. Sonra yine dedikodu yapılıyor diyecekler.
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE

Çevrimdışı yakup

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 432
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #6 : 06 Nisan 2008 / 18:04 »
sevgili arkadaşlar sitede bir sürü arkadaşımızın inanıyorumki bu konuda ekleyecekleri vardır.fakat neden ilgisiz kalıyorsunuz anlamış değilim.bu konu sadece levent abiyle,trenci 96 kardeşimizimi ilgilendiriyor.görüş ve isteklerimizi belirtelimki belki bir yerlere mesaj gidecek ve sonuçlarını alabileceğiz.selamlar,saygılar.
* İnsan emeğini takdir etmeyen kimseye,insan dememelidir.Çünkü o, hayvana benzer.
* Dürüstlük,doğruluk ve iyilikle ünlenmiş kimseleri,kendine yakın tut ; onlara iş ver.     (Kutadgu Bilig)
*Gayretli çocuğa falaka değil,bir söz yeter.Çünkü herkese dayak ile edep dersi vermek mümkün değildir(Nabi)

Çevrimdışı ekasal

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 105
  • Yol Düzgünse Hız,Güvenlik,Konfor Vardır
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #7 : 28 Ağustos 2008 / 16:31 »
Sanırım uzun süredir bu konu hakkında yazan yok. Yine de bir kaç söz edeyim.
Temin edilecek olan lokomotifler ile ilgili temel olarak aşağıdakiler önemlidir.

1. İhtiyacın çok iyi belirlenmesi ve hesaplanması sonucunda amaca yönelik lokomotif temini sağlanmalı (kullanım,enerji tüketimi,bakım,yük miktarı,coğrafya gibi)
2. Mümkün ise fazla çeşitlilikten kaçınılmalı. Bakım ve eğitim için kaynaklar korunmalıdır. Örnek 1 çeşit yeni elek yolcu loko, 1 çeşit yeni dizel yük loko ve 1 çeşit hızlı tren seti gibi.
3. Eğer kendi ülkemizde üretebiliyorsak bu konuda bir tercih kullanılmalıdır.

Tüm bunların dışında bir ihtiyaç daha söz konusu sanırım. Yapılmakta olan hızlı tren hatlarından tam olarak faydalanmak için, hem yeni hem de eski hatlarda çalışabilen setlere veya lokomotif+vagon ihtiyacımız olacak. Bu konuda çok gecikildiğini düşünüyorum.

Örnek olarak ankara-eskişehir arasındaki hızlı tren hattı tamamlandı ve açılmak üzere. Bu hattın Ankara-İstanbul veya Ankara-İzmir için ne faydası olacak ?
Sadece Ankara-Eskişehir arasında işletilecek hızlı tren setleri ile bu iş olmaz.
Hızlı tren setini Eskişehir-İstnbul arasında eski yolda işletmek de güven uyandırmaz.
Eğer saatte 160 veya 200 km gidebilen elektrikli ve dizel yolcu loko+vagonları olabilirse Ankara-İstanbul hattı tamamlanması için gerekli olan süre içerisinde
(ortalama 4-5 yıl) Ankara-Eskişehir etabını hızlı gitmek suretiyle ortalama 40 dakika zamandan tasarruf sağlarlar.  Veya Ankara-İzmir için yenilenen eskişehir-kütahya hattı dahil 1 saat tasarruf sağlarlar.



Çevrimdışı leventdurusoy

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 762
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #8 : 28 Ağustos 2008 / 23:15 »
Konunun başlığı TCDD için ihtiyaç lokomotifler olduğundan hızlı tren hattında çalıştırılması muhtemel dizel tren setlerinden bahsetmedik. Özellikle Ankara-İzmir arası için alınabilecek bir dizel tren seti, Ankara-Eskişehir arasındaki yüksek standartlı yol üzerinde 160-200 km/saat hızlar yaparak bu parkurdaki süreyi kısaltabilir. Öyle sanıyorum ki TCDD'nin de bu doğrultuda planları var.
Sayın ekasal'ın Ankara-İzmir arasındaki süre hesabına bende katılıyorum. Atılan taşın ürkütülen kurbağaya değmesi lazım. Fakat artan petrol fiyatları nedeniyle lüzümsuz enerji giderine yol açan loko+vagon şeklindeki yolcu trenlerine şiddetle karşıyım..
Saygılar
NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE

murattekin

  • Ziyaretçi
Ynt: TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER.
« Yanıtla #9 : 30 Temmuz 2009 / 15:18 »
İstanbul çıkışlı ve YHT bağlantılı trenlerin bence DMU yada EMU olması süreyi daha da kısaltacaktır diye düşünüyorum.Restoran ile beraber 4-5 vagondan oluşabilir.Yeni gelen Rotem DMU'ları bu hatta çok verimli olabilir.


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


TCDD NİN İHTİYACI OLAN LOKOMOTİFLER. Benzer Konular

HABUR İHTİYACI KARŞILAYAMIYOR !..
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Habur Sınır Kapısı'nın artık ihtiyacı karşılayamaz hale geldiğini ifade ederek, yeni bir kapı ... Devamı...

Gösterim: 1723 - Yanıt: 0 - Başlatan:Makinist_26/ Kenan ÖZCAN
Ankara Garın Engeli olan vatandaşlarımızın yararlanacağı hale getirilmesi
Değerli TCDD Yöneticileri,TCDD bir Kamu kurumu olarak tüm vatandaşlarımıza eşit imkanlar sağlamak zorundadır. Bu aynızamanda vat... Devamı...

Gösterim: 2822 - Yanıt: 1 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Engeli Olan vatandaşlarımıza yönelik çalışmalar.
Özürlüler idaresi Başkanlığı tarafından TCDD olarak yapılacakların istenmesi üzerine 18/04/2008 Tarihli Cer Dairesi Başkanlığı, ... Devamı...

Gösterim: 2533 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Mekke-Medine hızlı tren hattına talip olan TCDD ihaleye alınmadı.
Siemens ve Suudi Bin Ladin konsorsiyumu ile Mekke-Medine hızlı tren   hattına talip olan TCDD ihaleye alınmadı. Suudiler gerekçe... Devamı...

Gösterim: 2201 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
İLK MİLLİ ELEKTRİKLİ LOKOMOTİFİMİZ E1000 RAYLARDA
Türkiye'yi yerli araç sektöründe dünya otoritelerinden biri haline getirecek Milli elektrikli Lokomotif E1000 8 Ekim 2015 tarihi... Devamı...

Gösterim: 3181 - Yanıt: 3 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ