Gönderen Konu: Trenlerde fren hesaplama  (Okunma sayısı 9308 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

olgun75

  • Ziyaretçi
Trenlerde fren hesaplama
« : 24 Mayıs 2009 / 16:15 »

Trenlerde fren hesaplanırken rampalara göre fren kurtarıp kurtarmadığı hakkında çelişkiler oluşmakta yolcu ve yük konumunda iken nasıl hesaplanacağı hakkında bilgilendirirseniz sevinirim.Bilgileriniz için teşekkürler...

Adk System Advertising


Çevrimdışı ozeryaltcdd

  • Emektar Üye
  • ***
  • İleti: 64
Ynt: Trenlerde fren hesaplama
« Yanıtla #1 : 24 Mayıs 2009 / 16:44 »
selam
umarım bu sayfadaki bilgiler işine yarar işine yarar. İyi çalışmalar.

http://menemenvagonbilgi.blogspot.com/
http://menemenvagon.blogspot.com/
"Dünyada her şey için, medeniyet için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir fendir."

Çevrimdışı senvardar

  • Üye
  • **
  • İleti: 23
Ynt: Trenlerde fren hesaplama
« Yanıtla #2 : 24 Mayıs 2009 / 22:27 »
hiç bilmediğinizi varsayarak yönetmelikten katarıyorum,umarım sorunuzun cevabı olur:DÖRDÜNCÜ KISIM
Frenler
BİRİNCİ BÖLÜM
       Fren Türleri ve Fren İhtiyacı, Fren Hesabı

   Trenlerde Kullanılacak Frenler ve Türleri
   Madde 32- Trenlerde kullanılacak frenler ve türleri aşağıda belirtilmiştir.
   1- Frenler, türleri ve etkileri bakımından; ikiye ayrılır.
   a) Türleri bakımından frenler, hava ve el freni,
   b) Etkileri bakımından da seri tesirli ve yavaş tesirli olmak üzere ikiye ayrılır.
   2- Hava freninin etkilerine göre özellikleri aşağıda belirtilmiştir.
   a) Seri tesirli frenler; azami fren tesirini 3-5 saniyede yapar, çözme ise 15-20 saniyede olur.
   b) Yavaş tesirli frenler; azami fren tesirini 30-40 saniyede yapar, çözme ise 45-60 saniyede gerçekleşir.
   3- Yolcu ve yük trenleri baştan sona kadar ana hava borulu vagonlardan teşkil edilir.
   4- Hızı 100 Km/s'e kadar olan ekspres trenlerine Genel Müdürlüğün izni ile frenleri yolcu yük konumunda çalışır ve diğer nitelikleri uygun olan yük vagonları lokomotif çekeri kadar verilir.
   5- Ekspresler hariç, seri tesirli bir yolcu trenine yük yolcu kolu olmayan yavaş tesirli yük vagonu verilmesi gerekirse, trenin tamamının frenleri yavaş tesirliye çevrilir ve trenin hızı 70 Km/s'i geçemez. Fren hesabı da yavaş tesirliye göre yapılır. Bu durumda verilecek yük grubu ağırlığı lokonun kalkış-varış tarifesindeki trenin çekeri kadar olabilir.
   6- Değişik etkili frenlerle donatılmış vagonlar bir trene karışık olarak verilmişse, trenin freninin tamamı yavaş tesirliye çevrilir, fren hesabı yavaş tesirliye göre yapılır ve trenin hızı da 70 Km/s'i geçemez.
   Lokomotif ve Vagonların Fren Ağırlıkları
   Madde 33- Trenlere verilen soğuk lokomotif ve vagonların fren ağırlıkları aşağıdaki şekilde belirlenir.
   1- Lokomotifin ve vagonların hava freni ağırlıkları, fren tipine ve triplivalf durumuna göre değişir. Hava frenli vagonların fren ağırlıkları üzerinde yazılıdır.
   2- Hava frenli vagonların fren ağırlıkları üzerinde yazılı değil ise, fren ağırlıkları vagonun darası esas alınarak aşağıdaki şekilde belirlenir.
   a) Bütün dingilleri frenli 2 ve 4 dingilli yolcu vagonu, furgonu ve hizmet taşımalarında kullanılan vagonlarda,
      Ekspres durumunda vagonun darasının % 125'i
      Yolcu durumunda  vagonun darasının % 100 ü,
      Yük durumunda vagonun darasının  %   80 i,
fren ağırlığı olarak alınır.   
   b) Üzerinde fren ağırlığı yazılı olmayan 2,4, 6 ve daha fazla dingilli yük vagonları ile furgonlarda, vagonun boş veya dolu olduğuna bakılmaksızın, darası fren ağırlığı olarak alınır.   
   c) İçten tek fren pabucu olan vagonlarda, üzerinde yazılı ise yazılı olan miktar, yazılı değil ise 16 ton fren ağırlığı alınır.
   d) Üzerinde her boji için ayrı fren silindiri bulunan vagonlarda, yalnız bir taraf boji frenleri tutmuyorsa, sadece tutmayan taraf fren silindiri iptal edilir. Diğer silindir çalışır. Bu durumda vagonun fren ağırlığının yarısı fren hesabına katılır.
   e) Soğuk olarak trende bulunan lokomotiflerde,
   1) Buharlı lokomotiflerde;
      Trenin hareketini sağlayan her dingil için 10 ton,
      Her tender dingil için de 6 ton,
   2)  Dizel, dizel elektrikli ve elektrikli lokomotiflerde; lokomotiflerin boş ağırlıklarının % 96'sı, fren ağırlığı olarak alınır.
   3- El frenli araçların fren ağırlıkları üzerinde yazılıdır. Yazılı değilse aşağıdaki şekilde belirlenir.
   a) Bütün dingilleri frenli 2 ve 4 dingilli yolcu, furgon ve hizmet vagonlarında vagonun darası fren ağırlığı olarak alınır. Ancak bu miktar 26 tonu geçemez.   
   b) Yük vagonu ve furgonlarında, vagonun brüt ağırlığı, fren ağırlığı olarak alınır, ancak 26 tonu geçemez.   
   c) Soğuk olarak trende bulunan lokomotiflerin el freni ağırlıkları;
   1) Buharlı lokomotiflerde freni çalışan her tender dingili için 6 ton,
   2) Dizel ve elektrikli lokomotiflerde o kesimdeki en fazla yol eğimi ile lokomotifin boş ağırlığı alınarak bulunur.
   4- Yukarıda bildirilen fren ağırlıkları, her dingilinde dört sabo bulunan vasıtalara aittir.
   5-Dolu-boş ayar kolunun durumuna göre, fren ağırlıkları aşağıdaki şekilde bulunur.      
   Hava frenli yük vagonlarında fren ağırlığı, boş-dolu plakaları üzerinde yazılıdır. Vagonun brüt ağırlığı plakanın alt kısmında yazılı değiştirme ağırlığı rakamına eşit veya fazla ise ayar kolu dolu yazılı tarafa, değiştirme ağırlığından az ise veya vagon boşsa kol boş yazılı tarafa getirilir.
   Fren ağırlığı olarak ayar kolunun çevrildiği taraftaki rakam alınır. Dolu boş ayar kolunun durumları ile ilgili 7 No.lu tablo yönetmeliğin sonuna konulmuştur.
   Trenlerin Fren İhtiyacı ve Fren Hesabı
   Madde 34- Trenler; TSİ ve DRS bölgelerinde 1000 metre, diğer bölgelerde 700 metrelik uzaklıkta emniyetle durabilmelerine yetecek kadar fren ağırlığı bulunacak şekilde hazırlanır.
   1- Frenlerin iyi ve muntazam çalışıp çalışmadığı, hava freninde fren denemesi, el freninde ise freni kullanacak görevlinin el frenini sıkıp gevşeterek kontrolü ile olur.
   2- Treni çeken veya iten lokomotiflerin fren ağırlığı trenin fren hesabına katılmaz. Hava freni arızalı lokomotiflerin treni temin etmesine veya tek olarak seyrine izin verilmez.
   3- Trenlerin fren emsalleri, türlerine ve hattın eğimine göre kalkış-varış tarifelerinde gösterilmiştir. Kalkış-varış  tarifelerinde gösterilmeyen veya işletme gereği hızı düşürülen trenlerin fren ihtiyacının hesaplanmasında TSİ ve DRS bölgelerinde 4 No.lu, diğer bölgelerde 3 No.lu tablo kullanılır. 3 ve 4 No.lu fren tablolarında ise, trenin seyredeceği bölgedeki yolun en yüksek eğimi ile tren hızının kesiştiği bölümdeki rakamlar fren emsali olarak alınır. 20 Km/s'den aşağı hızlar için 20 Km/s'e gerekli rakamlar alınır. Burada I ile gösterilen fren cinsi seri tesirli, II ile gösterilen fren cinsi yavaş tesirli frenler içindir. Tabloda bulunmayan eğimler için de bir üst  sıradaki rakamlar alınır.
   4- Fren ağırlığının hesaplanmasında 0,5 den az rakamlar atılıp sıfırlanır. 0,5 ve daha yukarı rakamlar bir üst sayıya tamamlanır.
   5- Trene verilecek brüt yük, fren ağırlığı ve fren emsalleri aşağıdaki şekilde hesaplanır.
   a) Bir trende bulunması gereken fren ağırlığı,
      Fren emsali x trenin brüt ağırlığı  = Gerekli fren ağırlığı
                100   
        
   b) Trenin brüt ağırlığı ve mevcut fren ağırlığına göre fren emsali,
      Fren ağırlığı toplamı x 100   =  Fren emsali %.
           Brüt tren ağırlığı

   c) Fren emsali ve fren ağırlığına göre trenin brüt ağırlığı,
Fren ağırlığı toplamı x 100  = Trene verilecek brüt
Fren emsali           ağırlık ton.
formülü ile bulunur.




   Trenlerde Frenli Vagonların Dağılımı
   Madde 35- Trenlerdeki frenli vagonların, tren dizisine dağılımı aşağıdaki şekilde yapılır.
   1- Frenli vagonlar mümkün olduğu kadar trenin emniyeti bakımından uygun aralıklarla verilir.
   2- Tren sonunda olmamak kaydıyla en fazla 5 adet hava frensiz veya hava freni bozuk vagon bir arada olabilir. Patlayıcı ve parlayıcı madde yüklü vagonlara bu hüküm uygulanmaz.
   3-Hava freni arızalı vagonların üzerine "fren bozuktur", herhangi bir nedenle frenleri kullanılmayacak vagonların üzerine önceden "freni kullanılmaz" etiketi konur.
   4- Lokomotiften sonraki ilk vagon veya furgon hava frenli olmalıdır. Bu vagonun furgon olması halinde hava freni arızalanırsa,  imdat musluğu, hava manometresi çalışır durumda olmak ve trende yeterli fren bulunmak kaydıyla yerinde bırakılabilir. Ancak, ikinci vagon mutlaka hava frenli olmalıdır.
   5- Yolcu trenlerinde, yolcu taşıyan son vagon mutlaka hava frenli ve el freni çalışıyor olmalıdır.  Eğer bu vagonun freni arızalanırsa, bu vagon araya alınır veya arkasına bir veya birkaç hava frenli vagon verilir.
   6-  Yük trenlerinde son vagon frenli, ayrıca fren kulübeli ve sahanlıklı olmalıdır. Trenin arka emniyetini sağlamakla görevlendirilecek personel bu vagonda yer alır. Bu vagon, görevli personelin trenin seyrini gözetlemesini ve mevsim şartlarına göre görevini tam yapmasını ve korunmasını sağlayacak yapıda ve muntazam olmalıdır. Kesin zorunluluk halinde fren kulübeli vagon son 5 vagondan birisi de olabilir.
   Ancak, yolun eğimi ‰10'dan az olmak şartıyla trenin sonuna bir frensiz vagon verilebilir.
   7-  Hızı 65 Km/s'e kadar olan yük trenlerinde eğim ne olursa olsun trenin sonuna,
   a) Tren dizisi içerisine verilmesi uygun olmayan hasarlı veya arızalı bir vagon,   
   b) Bir karkürer aracı,
frensiz olarak verilebilir.
   8-  Trenin sonuna birbirine yük ile bağlanmış bir çift vagon verilmiş ise, bu vagonlardan ikisinden birisinin freninin çalışır olması şarttır.
   9- Hava frenli trenlerde, frenli vagonların sayısı ihtiyaçtan fazla olsa da, bütün vagonların frenleri çalıştırılır.
   10- Manevralarda el frenleri kullanılacak vagonlardan fren ağırlığı en fazla olan ve bir dingile dört fren pabucu ile tesir eden vagonlar seçilir.
   11- Anayolda durmak zorunda kalan trenlerdeki vagonlarla, istasyonlara bırakılan vagonların, bütün el veya yan frenleri görevlilerce sıkılır.
   12- Tren hareket halinde iken vagonların el frenleri sonuna kadar ve tekerlek dönmeyecek şekilde sıkılmaz, tren durduktan sonra tam olarak sıkılır. Tren veya manevra dizisinin hareketinden önce, vagonların el veya yan frenleri mutlaka gevşetilir.
   13- Trende bulunan vagonların el frenleri trenin seyri sırasında makinistin vereceği işarete göre veya tehlikeli durumlarda vagonlarda görevli personel tarafından, kopan vagonların el frenleri ise, vagonlardaki görevliler tarafından hemen sıkılır ve durum işaretlerle makinist ve tren şefine bildirilir.



Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Trenlerde fren hesaplama Benzer Konular

trenlerde yer planlaması
İzmir den Ankara ya giden karesi ekspresi ve mavi tren de Eskişehir için yer bulamadım.Fakat trenler Soma yada Balıkesirden sonr... Devamı...

Gösterim: 2519 - Yanıt: 2 - Başlatan:bedendili
Kompozit demiryolu fren balataları özellikleri
KOMPOZİT DEMİRYOLU FREN BALATALARININ SÜRTÜNME VE AŞINMA ÖZELLİKLERİÖZETKompozit demiryolu fren balatalar; hafif, korozyona dire... Devamı...

Gösterim: 3036 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Otomobil ve Lokomotif Fren Mesafesi Test Videosu
http://www.youtube.com/watch?v=Mg63-SWL9Ac Devamı...

Gösterim: 3055 - Yanıt: 1 - Başlatan:konduktor28
65 YAŞ ÜSTÜ VE ENGELLİLER İÇİN TRENLERDE ÜCRETSİZ VE İNDİRİMLİ SEYAHAT BAŞLADI
4 Mart 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 6495 Sayılı Kanuna göre;- 65 yaş üstü Türkiye Cumhuriyeti vat... Devamı...

Gösterim: 2385 - Yanıt: 0 - Başlatan:Mertcan0403
Dinamik Fren Sistemi. Yardım
Merhabalar;Herkese iyi akşamlar dilerim. Metalurji Mühendisiyim ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi'nde yüksek lisans yapmaktayı... Devamı...

Gösterim: 3120 - Yanıt: 2 - Başlatan:erdemturker