Gönderen Konu: Türk Demiryolları  (Okunma sayısı 3346 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Trenci96

  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 999
Türk Demiryolları
« : 19 Mart 2008 / 22:47 »

NOT : Aşağıdaki yazıyı aslında geçen hafta bir foruma cevap niteliğinde yazarken çok uzaması sonucu sonradan makale haline çevirdim ve demiryollarımızın içinde bulunduğu durumu değerlendirmeye çalıştım.
Saygılarımla..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

TÜRK DEMİRYOLLARI
Değerli Demiryolu Çalışanı Mesai Arkadaşlarım ve Demiryolu Sever Dostlar,
151 yıllık tarihi birikime sahip olan Türk Demiryolu İşletmeciliği,hepimizin de bildiği üzere çok uzun yıllar kendi kaderine terkedilmiş ve iktidara gelen siyasiler tarafından hep ihmal edilmiş sadece bir arpalık gözüyle bakılmıştır..Yıllarca üst üste biriken sorunlar demiryolu çalışanlarının büyük özverileriyle giderilmeye çalışılmış,çağın çok gerisinde kalmış olan demiryollarımızda tren tekerleği raylar üzerinde tutulmaya çalışılmıştır..Bu işle ilgili bilim adamlarının söylediği söz şudur 'Demiryolcular Bir İmkansızı Başarmıştır' .Bu söz gerçekten de hafife alınamaz çünkü 10.000 Klm.'lik şebeke üzerinde eğer hergün yüzlerce tren kesintisiz işletilebilmişse,hergün onbinlerce kişi ulaşımını trenlerle sağlayabilmişse ve hergün binlerce ton yük,eşya,askeri malzeme,kömür yurdun biryerinden diğer yerlerine götürülebilmişse mevcut eski teknoloji ve ekipmanlara rağmen bu işler başarılabilmişse bu Türk Demiryolculuğu'nun büyük başarısının eseridir..Bu demiryolcular M.Kemal Atatürk ve Demiryolculuğun babası Behiç Erkin'in emanetlerini en iyi şekilde koruyup yaşatabilme amaç ve gayretinde olmuşlardır..
Ancak geldiğimiz noktada hem devletin yetkili organları hem de yeni siyasi iktidarlar uzun yıllar ihmale uğramış mevcut demiryollarımızın bu yükü daha fazla kaldıramayacağını idrak ederek biraz da mecburiyetten olsa gerek demiryollarına el atma ihtiyacı hissetmişlerdir..Demiryollarımızın sorunlarının giderilebilmesi ve daha çağdaş hale getirilmesi için Ulaştırma bakanlığı koordinasyonunda devletin ilgili tüm birimleri değişik plan,proğramlar hazırlamışlar ve zaman içerisinde de bunları uygulamaya koymuşlardır..TCDD'nin Yeniden Yapılanması çalışmaları adı verilen bu planlı değişimlerin asıl projeleri danışman niteliğindeki dış kuruluşlarca yapılmıştır.Son 10 yıldır TCDD yapısı ve organlarında bu danışman firmanın önerileri doğrultusunda sürekli değişimler yapılmış,kimi değişimler fayda yaratırken kimileri de domino taşı etkisi ile mevcut sistemi allak bullak ederek içinden çıkılmaz noktalara taşımıştır..İktidara gelen yeni siyasi anlayış TCDD'nin yeniden yapılanma çalışmalarının yanına bir de hızlı tren işletmeciliği yapımını koymuş ve bir yandan yarım asırdır ihmale uğramış,geri kalmış demiryollarımızın sorunlarıyla uğraşılırken diğer yandan da gelişmiş ülkelerin en iyi taşıma aracı olarak kullanılan hızlı trenleri ülkemizle tanıştırmışlardır..
Demiryolculuk gerçekten de çok farklı  sosyal bir yapıdır,kendine has bir yaşam ve çalışma biçimi vardır,özellikle tren işletmeciliğinin içerisinde olan faal çalışan denilen demiryolcular tıpkı askeriye personeli gibi biraz da toplumdan kopuk olarak özgün bir yaşam ve felsefe içerisindedirler..Yakın zamana kadar buharlı tren işletmeciliği koşullarına göre yaşayan bu insanlar 1955 yılından itibaren belirli hatlarda elektrikli tren işletimine başlamışlar,80'li yıllarda buharlı tren işletmeciliğinin tamamen kalkmasıyla da elektrikli hattın olmadığı şebekenin büyük bölümünde dizel işletmeciliği yapmaktadırlar..Aslında dizel işletmeciliği ile buharlı işletmeciliği arasında lokomotiflerin değişimi ve daha güçlü cer araçları gelmesi dışında pek fark oluşturulamamıştır.Alt yapı ve ekipmanlar yine buharlı tren zamanından kalmadır,mevzuatlar neredeyse yine o dönemlerin mevzuatlarıdır,taşınmaz yapılarda da buharlı dönemi izleri hala büyük ölçüde korunmaktadır..
Aslında demiryollarımızda büyük bir değişim ve yenileşme olması gerektiği uzun yıllarca bu işi en iyi bilenler olarak demiryolcular tarafından sürekli dile getirilmiştir.Son 10 yıl içerisinde iktidara gelen siyasiler de biraz da mecburiyetten bu sese kulak vermişler ve özellikle de şu an iktidarda bulunan siyasi anlayış ve onun temsilcisi ulaştırma bakanı ve TCDD Genel Müdürü bu yeniliklerin uygulayıcısı olarak demiryollarımızı sürekli Türkiye gündemine sokmuşlardır..
Ancak uzun yıllardır belirli kalıplar içerisinde iş yapılmış olan demiryollarımız ve onu işleten demiryolcular bu yeni anlayış ve uygulayıcılarına çoğu kez ayak uyduramamış ve kendilerini anlatamamışlardır!Bu iletişim kopukluğu nedeniyle de değişim esnasında bazı istenmeyen olaylar da maalesefki meydana gelmiştir..
Ancak öyle yada böyle artık ok yaydan çıkmış ve değişim başlatılmıştır,tüm zorluk ve risklerine rağmen bu değişim yapılmak ve tamamlanmak zorundadır..Bir yandan son sitem hızlı tren işletmeciliği'ne geçilirken diğer yandan da bir asır öncesinin tekniğiyle işletilen buharlı tren zamanından kalan işletmeciliğimizin modernize edilerek daha çağdaş ve verimli hale getirilmesi çalışmaları yapılmaktadır..
Hepimizin de gördüğü üzere bu yılın başlarında bu modernizasyonun asıl öenmli tarafı olan yollarımızın yenilenmesi için düğmeye basılmış ve birçok hatlarımızda tren işletmeciliği durdurulmuştur!..Bunda yadırganacak birşey yoktur çünkü bu hatların hepsi de tek yolludur ve değişmesi gereken de bu tek yoldur ve trenlerin mecburen durdurulması gerekmektedir..

Ancak kurumda uzun yıllar çalışmış demiryolcuların sürekli dile getirdikleri bir şey vardır ki ; TCDD'nin asıl sorunu da zaten tek yol işletmeciliğidir..Olması gereken şey yoğun trafiğe sahip bölgelerin yol sayısının ikiye çıkarılmasıdır.Çünkü ; tek yol üzerinde bir hadise oluşup tren yolda kaldığında arkadan ve karşıdan gelen tüm trenler bu hadise giderilip normale getirilene dek saatlerce beklemekteler yani trafik tamamen durmaktadır!Bu tek hatların çok büyük bölümünün bir de sinyalsiz olarak istasyon mesafesi mantığıyla telefonla idare edildiği düşünüldüğünde bir tek trenin yolda kalması tüm sistemi felç etmekte ve tüm trafiği tamamen durdurmaktadır..Oysa çift yol olsa idi ; bir yol üzerinde tren kaldığı zaman arkadan ve karşıdan gelen trenler sinyallerin de yardımıyla diğer yol üzerinden seferlerine devam edebileceklerdi..
Yine tek yol işletmeciliğinde sürekli bakım ve onarım çalışmaları gereken yol alt yapısının bakım işleri de çok zorlaşmakta,trenlerin işletilebilmesi için ya bu çalışmalar eksik yapılıp riskler yaratılmakta yada bakım işi için trenler iptal edilip yolcular mağdur olmaktadır..Oysa çift yol olduğunda böyle bir sorun da olmayacak bir tarafın bakımı muntazam olarak yapılırken diğer yoldan trenler rahatça işletilebilecektir..
Ancak 150 yıl öncesinin yol mühendisliğiyle yapılmış olan mevcut hatlarımızın tümüyle çift yollu yapılması zordan da öte imkansızdır..Çünkü o zamanın teknik imkanları ve mühendisliğiyle yollarımız öyle yerlerden geçirilmiştir ki çoğu yere yeni köprü yapmak,tünel yapmak,yarma açmak,viyadük yapmak imkanı yoktur..
Mevcut imkanlar dahilinde ise yapılması gereken ya tamamen verimsiz olduğuna inanılan ve bir ümit vadetmeyen yolların tamamen kapatılarak yeniden yeni yollar yapılması gerekir yada mevcut hatların en azından tren trafik kabiliyetinin artmasını sağlayacak teknoljik donanımlar sağlanarak ve uygun olan ara kesimlere çift yol yapılarak bugün yaşadığımız sorunların büyük ölçüde giderilmesi gerekir..Bunun tercihi de yine idarecilerimizin ve devletimizin insiyatifindedir ve umuyoruz ki en doğru olan karar verilip uygulanacaktır..
Saygılarımla..

Adk System Advertising


Çevrimdışı ATALAY

  • Uzman Üye
  • ****
  • İleti: 269
  • İNSAN; OKUR, DÜŞÜNÜR, ÜRETİR, PAYLAŞIR
Ynt: Türk Demiryolları yenileniyor
« Yanıtla #1 : 09 Ocak 2009 / 20:45 »
Yol/yenileme  çalışmalarımız , her yıl ve her yılın bazı  aylarında  farklı mesafelerde gerçekleştırılmektedi.. yol yenileme araçları,malzeme temini,iklim koşulları ,personel  ve ödenek yetersizlikleri zaman zaman aksamalara sebep olmuşsada asıl ihmalkarlık;hükumetlerin destek vermemesi ve  yönetimin pasifliğinden kaynaklanmaktadır. Koalisyonsuz  yeni yönetimizin teşviki ve desteği ile (hızlı trenlerin çalıştırılması da amaçlandığından)  yeni yol yapımı dahil ,hatların yenilenmesi hız kazanarak önemli bir noktaya gelinmiştir.yakında sefere konulması planlanan hızlı dızılerle  yolculuklarımızın ne kadar kısalacağını  hatırlayalım..

YAPIMI SÜREN HIZLI TREN HATLARI
 
Proje
 Kilometre
 Mesafe(zaman)
 
Ankara-Istanbul
 531
 3 saat
 
Ankara-Eskisehir
 245
 1 saat 5 dakika
 
Ankara-Konya
 212
 1 saat 15 dakika
 
Istanbul-Konya
 647
 3 saat
 
Eskisehir-Konya
 360
 1 saat 26 dakika
 
UYGULAMA PROJESI HAZIRLANAN HATLAR
 
Proje
 Kilometre
 Mesafe(zaman)
 
Ankara-Sivas
 460
 3 saat
 
Ankara-Izmir
 624
 3 saat 20 dakika
 
Ankara-Afyon
 281
 1 saat 20 dakika
 
Bursa-Osmaneli
 106
 30 dakika
 
Ankara-Kayseri
 350
 2 saat
 
Halkali-Bulgar.
 230
 1 saat
 m
İNSAN; OKUR,D ÜŞÜNÜR, ÜRETİR, PAYLAŞIR


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter
 


Türk Demiryolları Benzer Konular

Trenlere 'Türk freni'
Demiryollarında üretim sırrı çözülemediğinden 1988'den beri yurt dışından yıllık 30 milyon dolara ithal edilen trenler için komp... Devamı...

Gösterim: 6987 - Yanıt: 8 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
TÜRKİYE'NİN ETRAFINDA ÖRÜLEN DEMİR AĞLAR
 Öncelikle hatırlama amaçlı olarak, kısa süre önce forumumuza gönderdiğim konuyla ilgili haberleri, aşağıda tekrar gönderiyorum.... Devamı...

Gösterim: 4826 - Yanıt: 3 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Rus Demiryolları Yunan Demiryollarına Talip
Rus Demiryolları Yunanistan Selanik Limanı Çelik Stok ve Bakım Firması Rosco ile Yunan Demiryolları Trainose'nin özelleştirmesiy... Devamı...

Gösterim: 1702 - Yanıt: 1 - Başlatan:Ömer Tolga Sümerli
Türk demiryolları ile ilgili bilinmeyen gerçekler
*Türkiye'de demiryolu yerine Karayolu taşımacılığının tercih edilmesinin, ABD'nin yaptığı Marshall yardımının bir şartı (kriteri... Devamı...

Gösterim: 641 - Yanıt: 0 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ
Tarih Tarih Türk Demiryolları
* Diyarbakır - Cizre demiryolu Cizre Vilayeti30 Aralık 2017 · 1937'de Diyarbakır - Cizre demiryolu hattının temel atma töreniYer... Devamı...

Gösterim: 2058 - Yanıt: 2 - Başlatan:Demirkanat / Kürşad YAVUZ