Gönderen Konu: ÜLKEYİ DEMİRAĞLARLA ÖRME ŞAMPİYONU ATATÜRK DÖNEMİDİR  (Okunma sayısı 2484 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Demirkanat / Kürşad YAVUZ

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 2709

 
ÜLKEYİ DEMİRAĞLARLA ÖRME ŞAMPİYONU ATATÜRK DÖNEMİDİR

            Cumhuriyet kurulduktan sonra ülke sınırları içinde Osmanlı devleti tarafından yaklaşık ülkemizde 3730 ile 4000 km demiryolu kaldığı ifade edilmektedir.

            Cumhuriyet kurulduğunda Osmanlı devletinden demiryolu hatlarının durumu şöyleydi: “ Yabancı şirketlere ait  normal genişlikte 2282 km uzunlukta hat ve 70 km uzunluktaki  dar hat ile esas  devletimizin yönetiminde bulunan 1378 km uzunlukta  normal genişlikte hat olduğu” ifade edilmektedir.

            “1923- 1940 yılları arasında ortalama her yıl 200 km demiryolu yapılmıştır. Bunun 3208 km si 1940 yılına kadar yapılmıştır.” Yabancı şirketlerin elinde bulunan 2352 km demiryolu Fransız,Almanya ve İngiltere devletlerinden geri almak üzere, millileştirmek amacıyla 22.Nisan.1924 yılında 506 sayılı yasa çıkarılmıştır. Böylece  ilk olarak 1928 yılında Anadolu hattının alımı yapılmış, daha sonra 1929 yılında Mersin Adana hattı, 1931 yılında Bursa- Mudanya, Samsun- Çarşamba, Ankara hatları, 1934 yılında İzmir kasaba Turgutlu hattı, 1935 yılında Aydın demiryolları, 1937 yılında Bağdat hattının Fevzi paşa- Meydan kebir kesimi ile Çoban bey, Nusaybin hattı yabancı devletlerden alınarak Millileştirilmiştir.”

            Harpten yeni çıkmış ve ülkesini işgal eden 7 devleti yenmiş, ve düşmanı ülkesinden  kovmuş  bir devlet, ülkenin her alanında kalkınması için hızlı şekilde  bir yandan yeni demiryolları yapıyor, bir yandansa  yabancıların ellerindeki demiryollarını alıp millileştiriyor. Demiryollarımızın yabancılardan  geri  alınması ve demiryollarından hiçbir şey satılmadan hızlı şekilde  yeni demiryolu yapılması  çok önemli bir eser yaratması ve en büyük başarı olaylarından biridir

            Ülkede 2002 yılından 2013 yılına  kadar ülke yönetimine gelen hükümetler demiryolu yapımına ağırlık ve önem vermişlerdir. Bu zaman zarfında Ankara- Eskişehir çift hatlı hızlı tren hattı 2 * 245 = 490 km Polatlı- Eskişehir hızlı tren hattı 2 * 212 = 424  km, Muratlı – Tekirdağ tek hatlı demiryolu 31 km , Kemalpaşa – Turgutlu tek hatlı  27 km demiryolu ve Kütahya – Ala yurt tek hatlı demiryolu 10 km demiryolları yapılmış ve hizmete açılmıştır. Bu demiryollarının toplam uzunluğu 982 km dir. Bu yapılan toplam demiryolunu geçen 11 yıla bölersek 982 :11 = 89  km eder. Ortalama  her yıl 89 km demiryolu yapılıyor demektir. Biz buna her yıl 100 km yeni demiryolu yapıldı diyelim.Ayrıca 13,5 km marmaray hizmete açıldı.

            1940 yılından itibaren 2002 yılına kadar gelmiş ve geçmiş bütün hükümetler demiryollarımıza yeterli yatırım yapmamışlardır. 1940 yılından sonra en büyük yatırımı 2002 yılı ile 2013 yılları arasında kurulan hükümetler yapmıştır. Yukarıda bahsettiğimiz gibi  bir yılda ortalama 100 km demiryolu yapımı düşmektedir. Ortalama bir yılda 200 km demiryolu yapımı ile Cumhuriyetin ilk yılları birinci sırada yer almaktadır.

            Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren Atatürk zamanında ülke büyük imkansızlıklar içinde olmasına rağmen 17 yıl içinde halkı ile beraber ülkeyi demir ağlarla ördüğü gerçektir. Bunu hiçbir  kimse  inkar edemez. Bu ülkeye toplu taşıma ve demiryolu yapan bütün kuruluşlar ve yetkililer sonsuza  kadar  minnet ve saygıyla anılacaklardır.

            Atatürk’e sahip çıkmak; her hükümet, her kuruluş ve her ferde  bir çok faydalar kazandırır. Yermek ise hiç bir şey kazandırmaz. Çünkü: Atatürk dünyaya mal olmuş büyük bir önder ve büyük bir liderdir. Şahsi kanaatimi dile getirdim. Gereği yetkililere arz olunur.


12. 02. 2014 
 
Kaynak: 2. Ulusal Demiryolu Kongresi kitapçığı


Tel :  0533.138.37.41                                                                  Burhan  DURDU
Ev :  0312. 222.27.37                                                                 Emekli  Kontrolör
 
« Son Düzenleme: 16 Şubat 2014 / 21:07 Gönderen: Demirkanat / Kürşad YAVUZ »
http://twitter.com/demiryolcuyuz

Türk milleti!

Ebediyete akıp giden her on senede, bu büyük millet bayramını daha büyük şereflerle, saadetlerle, huzur ve refah içinde kutlamanı gönülden dilerim.

Ne mutlu Türküm diyene!

Ankara, 29 Ekim 1933

Mustafa Kemal ATATÜRK

Adk System Advertising


Çevrimdışı Demirkanat / Kürşad YAVUZ

  • Administrator
  • Site Özel Üyesi
  • *****
  • İleti: 2709
Burhan Beyi Emekli olupta bu kadar üretken olmasına hem gıpta ile bakıyor hemde grur duyuyorum.

Çalışkanlığı ile biz çalışanlara örnek oluyor.

Eğer izin verirseniz Burhan Beyi en üretken emekli demiryolcu olarak ilan etmek istiyorum.

Burhab Beyin üretkenliğini merak edenler için forumda araştırma yapmalarını tavsiye ediyorum.
http://twitter.com/demiryolcuyuz

Türk milleti!

Ebediyete akıp giden her on senede, bu büyük millet bayramını daha büyük şereflerle, saadetlerle, huzur ve refah içinde kutlamanı gönülden dilerim.

Ne mutlu Türküm diyene!

Ankara, 29 Ekim 1933

Mustafa Kemal ATATÜRK


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter